hirdetés

Olvasóink írták meg nekünk, hogy az utóbbi időben a Szombathely-Budapest vonalon, gyorsvonaton már egyáltalán nincs, InterCity-n pedig csonka első osztály van. Miért történt ez, maradni fog-e így a jövőben, és kell-e a magyarnak a drágább osztály?

Ha az első osztályról beszélünk a vonaton, akkor arról kapásból két vélemény van. Az egyik, hogy minek fizessek többet, amikor sokszor szebbek és tisztábbak a 2. osztályú személykocsik az 1. osztályúnál. A másik vélemény, hogy nem érdekel, milyen az 1. osztály, ha van elég helyem, és nyugodt körülmények között utazhatok. Nyilván az utóbbi miatt vesznek, vagy inkább vettek első osztályra szóló jegyet a vasúton utazók.

Alig vannak első osztályon, viszont másodosztályon zsúfoltság van

Tavaly év végén azonban Gergő nevű olvasónk már alig látott sárga csíkos kocsikat a szombathelyi vonalon, idén pedig egyáltalán nem találkozott velük. Természetesen megkerestük a MÁV Sajtóosztályát, hogy mi volt a hirtelen kocsikivonások oka. Megkeresésünkre azt írták, a változtatások előtt felmérést végeztek. “A felmérés kimutatta, hogy országos vasúthálózati szinten az összes utasfő mintegy 6 %-át tették ki az első osztályon utazó utasok. A gyorsvonati első osztályon ez az arány alacsonyabb, míg az IC-vonatoknál kissé magasabb volt. A másodosztályú kocsikban ezzel szemben esetenként zsúfoltság tapasztalható” – írták.

Az utóbbi állítást egyébként Gergő sem cáfolta. Ő az egyetem miatt hetente két alkalommal utazik Szombathely és a főváros között, és mint mondja, Veszprémtől már alig van szabad hely. Amíg volt első osztályú kocsi, addig álltak, vagy jobb híján bekéredzkedtek, esetleg különbözeti jegyet váltottak. Pedig nincs kevés kocsi, csak sok a főként egyetemistákból álló utas. Így érthető a MÁV indoka, azonban meg kell érteni a másik oldalt is, akik a 3 óra 17 percet nem nyüzsgésben, le-felszálló, hangos utasok között szeretné eltölteni, és a komfortosabb utazás miatt hajlandó többet fizetni. Gergő apukája is így szokott tenni, hiszen bátrabban ott meri hagyni csomagjait a fülkében, vagy használni a munka miatt laptopját.

A gyorsvonatoknál feltüntetett legmagasabb kocsiosztály: 2. osztály
A gyorsvonatoknál feltüntetett legmagasabb kocsiosztály: 2. osztály

A fejtámla huzata csak a különbség a két osztályon

Balázs nevű olvasónk IC-vel jár a vasi megyeszékhely és Budapest között. Bár ő másodosztályon utazik, az utóbbi időben észrevette, kényelmesebb kocsiba kapott helyjegyet, változatlan áron. A Köz-Hír úgy tudja, amíg lehetett dohányozni a vonatokon, addig az első osztályú kocsit kis üvegfal választotta ketté. Negyed részben lehetett dohányozni, háromnegyedben nem. De az üvegrész nem tartotta meg a füstöt, az üvegrész pedig egyfajta mementóként ott maradt a kocsiban. Megnéztük, most a kisebb részt meghagyták első osztálynak, a nagyobbat másodnak. Szóval aki, abba a kocsiba kap másodosztályú helyjegyet, első osztályú körülmények között utazhat. Igaz nem teljesen, hiszen az első osztályú részen fehér a fejtámla borítása, a másodosztályún vörös.

Hirdetés

IMG_20150211_003658

Megkérdeztünk pár utazót, mit gondol erről. Sokan csak nevettek, hogy nem éri meg elő osztályú jegyet venni, mert nem jár plusz szolgáltatással. Akik mégis vettek, ők arra panaszkodtak, hogy sokan vannak, kevés a hely, nagy a zaj.

“A döntést megelőző felmérések a Győr-Budapest, illetve a Szombathely/Sopron–Győr–Budapest viszonylatoknál egyértelműen azt mutatták, hogy az első osztályú szolgáltatás iránti igény igen mérsékelt az érintett IC vonatokon, viszont a másodosztály esetében számos esetben több személykocsira, több ülőhelyre lett volna szükség” – írta a MÁV. 

“A problémák kezelésére kísérleti jelleggel közlekedteti a vasúttársaság az első és másodosztályú helyeket egyaránt tartalmazó kocsikat, főként az említett vasútvonalakon és vonatokban. Az első osztályon utazók számára továbbra is megmaradt azon többletszolgáltatás, amely eddig is megszokott volt (kényelmesebb ülés, nagyobb tér).”

Megmaradt nekik, de több utassal kell együtt utazniuk, össze vannak zsúfolva 18 ülésre. Korábban ez a szám 60 volt. Ezeket vizsgálva mégsem maradt meg nekik a nagyobb tér. A nagyobb tért és a kényelmesebb ülést pedig megkapják azok is az említett kocsiban, akik kevesebbet fizetnek. Balázs azt mondta, párszor átment a nevezett kocsin, amikor még teljes egészében első osztályú volt, akkor átlagosan 20-30 utazó volt. Megértjük a másik részt is, mert ha máshol zsúfoltság van, akkor egy félig üres kocsi nagy luxus.

InterCity vonat első osztályú (sárga csíkos) szakasza Szombathely állomáson. A szakasz 3*(4+2) ülést tartalmaz. Fotó: Olvasónk
InterCity vonat első osztályú (sárga csíkos) szakasza Szombathely állomáson. A szakasz 3*(4+2) ülést tartalmaz. Fotó: Olvasónk

 

Lesz változás?

“A vasúttársaság folyamatosan nyomon követi a bevezetett rendszer tapasztalatait, és – amennyiben szükséges – változtat a vonatszerelvények összeállításán”

Az első osztályú kocsik sokszor a leginkább elhasználtak voltak, mégis a másodosztályúak felújításáról érkeztek a hírek. A vasúttársaság szerint azért, mert a “MÁV-START Vasúti Személyszállító Zrt. járműállománya túlnyomó részben másodosztályú járművekből áll, így a felújításokon is magasabb arányban esnek át a másodosztályú járművek“. Gergő felújított első osztályú gyorsvonati kocsit még nem látott, ellenben korábban képet is küldött annak mosdójáról:

A volt első osztályú gyorsvonati kocsi mosdója. Ezt biztosan nem újították fel. Fotó: olvasónk
A volt első osztályú gyorsvonati kocsi mosdója. Ezt biztosan nem újították fel. Fotó: olvasónk

 

Egyébként is, ha volt ilyen: “A régebbi kivitelű, nem légkondicionált gyorsvonati, első osztályú kocsik felújítása során azért döntött a vasúttársaság a kék üléshuzat mellett, mert azokat ilyen formában fokozatosan másodosztályúvá minősíti át. Ennek oka a gyorsvonatok első osztálya iránti csökkenő kereslet”.

Vagyis az a tendencia, hogy kevesen fizetnek ma már többet. És azok a kevesek, akik fizetnének, már nem is fizethetnek. A többség így nyomja el a kisebbséget a magyar vonatokon.

Mi lenne a megfelelő intézkedés?

Rengetegen utaznak másodosztályon, kevés helyen, zsúfoltan, nekik több hely kell. De több hely kell azoknak is, sőt, kell hely azoknak is, akik több helyen szeretnének utazni, magasabb árat fizetve. Egy gyorsvonaton szerintem elvárás, hogy legyen – nem kell első osztály kocsi – első osztályú szakasz. Gyorsvonati szerelvénynél rátennének kettő olyat, hol középen első osztály van, és kész is lenne az összesen fél kocsinyi első osztály, és mégis lenne hely az alacsonyabb osztályon utazóknak. És mi a helyzet az IC-vel? Ha marad, akkor ne a negyedét válasszák le, hanem a felét. És máris komfortosabb lesz mindenki.

UPDATE: Március 13-tól visszaállt a teljes első osztályú IC kocsi. A gyorsvonatnál maradt a másodosztály legmagasabb osztályú kocsiként. Részletek: ITT!