Daniel Thomas

Üzleti riporter, BBC News

Getty Images Az ügyfelek az Apple iPhone 16 és 16 Pro készülékeket tartják egy üzletben.Getty Images

Az USA-ban eladott okostelefonok majdnem 80%-a Kínában készül

Deena Ghazarian még csak egy éve volt a szakmában, amikor Donald Trump elnök első hivatali idejének kereskedelempolitikája padlóra küldte a cégét.

2019-et írtunk, és a kaliforniai székhelyű cége, az Austere éppen akkor állapodott meg arról, hogy több nagy amerikai kiskereskedőnek szállítja a nagyrészt Kínában gyártott csúcskategóriás audio- és videokiegészítőit.

Aztán Trump átfogó vámokat vetett ki Kínára, és Deena egyik napról a másikra azon kapta magát, hogy 25%-os felárat fizet minden egyes importált kábel és alkatrész után – a korábbi nulláról.

Kénytelen volt elviselni a költségeket, és egy ideig azt hitte, hogy csődbe megy.

“Szó szerint azt gondoltam, hogy kevesebb mint egy év alatt elindítok és befejezek egy vállalkozást” – mondja. “Annyi időt, pénzt és erőfeszítést költöttem, és az, hogy valami ilyesmi váratlanul érjen, sokkoló volt.”

A cég túlélte, de számos más amerikai vállalkozáshoz hasonlóan most is feltűnően hasonló helyzetben találja magát.

Januári hivatalba lépése óta Trump úr 20%-kal megemelte a Kínából importált összes árura kivetett vámokat, és 25%-os adót vetett ki a kanadai és mexikói termékekre, csakhogy ezek némelyikét áprilisig elhalasztotta.

Deena Ghazarian Egy kép Deena Ghazarianról, az Austere amerikai elektronikai vállalat főnökéről.Deena Ghazarian

Deena Ghazarian azt mondja, hogy vállalkozása majdnem tönkrement a vámok miatt Donald Trump első hivatali idejében

Az elnök azt mondja, arra akarja kényszeríteni ezeket az országokat, hogy többet tegyenek az illegális drogok és migránsok Amerikába áramlásának megállításáért, hogy több gyártást hozzanak vissza az USA-ba, és hogy kezeljék az általa igazságtalannak tartott kereskedelmi egyensúlytalanságokat.

A vámok azonban sokkal szélesebb körűek, mint legutóbb, amikor fokozatosan vezették be őket, és sok termék mentességet kapott.

Az olyan árukra, mint az okostelefonok, asztali számítógépek és táblagépek, most először vetnek ki vámokat, míg másokra magasabb adókat vetettek ki.

“Az amerikai importőröknek kell megfizetniük ezeket az adókat, nem az exportőröknek” – mondja Ed Brzytwa, a Consumer Technology Association (CTA) nemzetközi kereskedelemért felelős alelnöke, egy észak-amerikai kereskedelmi szervezet, amely több mint 1200 technológiai céget képvisel.

“Az amerikai vállalkozások és fogyasztók lesznek a kárvallottak”.

Az olyan vállalkozások, mint Ghazarian asszonyé, különösen ki vannak téve ennek. Kína még mindig az első számú elektronikai termék beszállítója az USA-nak, a behozatal 2023-ban 146 milliárd dollár (112 milliárd font) értékű lesz, a hivatalos adatok szerint.

Eközben az amerikai videojáték-konzolok 87%-a, az okostelefonok 78%-a, a laptopok és táblagépek 79%-a, a monitorok kétharmada Kínából származott abban az évben, írja a CTA.

Míg Trump úr első ciklusa óta számos amerikai vállalat, mint például az Austere, diverzifikálta ellátási láncát Kínától, az olyan országok, mint Thaiföld, Tajvan és Vietnam még mindig nem rendelkeznek ugyanolyan gyártási képességekkel és szakértelemmel.

Ugyanakkor az amerikai elnök most Mexikót – egy másik jelentős elektronikai beszállítót – veszi célba. És bár a hazai gyártás az USA-ban – részben a vámoknak köszönhetően – növekedett, a magasabb költségek és a szigorúbb szabályozások még mindig korlátozzák.

“Igen, az Apple most már Indiában gyárt néhány iPhone-t és [the Taiwanese chipmaker] a TSMC Arizonába diverzifikál” – mondja Mary Lovely, a washingtoni Peterson Intézet vezető munkatársa.

“De Kína még mindig masszív része az ellátási láncnak. Az új beszállítókkal való kapcsolatok kiépítése időbe telik, és költséges”.

A kutatások szerint a vállalatok a vámok költségeinek nagy részét az árak emelésével hárítják át. A hónap elején Corie Barry, az amerikai Best Buy elektronikai kiskereskedelmi vállalat főnöke azt mondta, hogy az új vámtarifák “túlnyomó többségét” “valószínűleg a fogyasztókra hárítják majd át”, mivel az iparágban az eladóknak olyan kicsi az árrésük.

Februárban a tajvani Acer cég azt mondta, hogy laptopjainak ára valószínűleg 10%-kal fog emelkedni a Kínára akkoriban kivetett 10%-os vámok miatt, míg az amerikai HP csoport arra figyelmeztetett, hogy a vámok miatt csökken a profitja.

Getty Images Laptopok összeszerelése a kínai Szecsuán tartomány egyik gyárában.Getty Images

Kína marad a globális technológiai gyártás központja

Ghazarian asszony azt mondja, lehet, hogy idén emelnie kell az árakat, de aggódik, hogy ez visszafelé sülhet el. “Van egy olyan árszint, ahol a vásárló elégedett a nyújtott áruk értékével.

“Abban a pillanatban, amikor e fölé megyek, elkezdem elveszíteni a vásárlóimat. A magas infláció megszorongatta az amerikaiakat.”

Trump úr első ciklusa alatt az olyan vállalatok, mint az Apple, sikeresen kivételt biztosítottak a termékek számára, és még láthatunk kivételeket.

Bennfentesek azt is sugallták, hogy Trump úr a vámokat tárgyalási taktikának tekinti, és enyhíthet rajtuk, ha engedményeket nyer, ahogyan azt tette, amikor Kína beleegyezett, hogy több amerikai árut vásároljon a 2020-ban kötött megállapodásban.

Az amerikai gazdaság lassulásától való félelem szintén irányváltásra késztethetik.

Egyelőre azonban úgy tűnik, hogy a feszültségek tovább fokozódnak. Kína, Mexikó és Kanada megtorlást ígért a rájuk kivetett amerikai vámok ellen, és ezen a héten Trump úr azzal fenyegetőzött, hogy megduplázza a kanadai acélra és alumíniumra kivetett vámokat, majd az utolsó pillanatban visszakozott.

Azt tervezi, hogy hamarosan “kölcsönös vámokat” vet ki a világ többi országára, és a kampány során a kínai árukra akár 60%-os vámemeléssel is fenyegetőzött.

Fennáll annak a veszélye, hogy ez világszerte felhajtja a technológiai termékek árát, ha Kína arra kényszerül, hogy a gyártást olyan országokba helyezze át, ahol magasabbak a munkaerőköltségek. Ráadásul az országok az amerikai importált technológiára kivetett vámokkal vághatnak vissza.

Ghazarian asszony azt mondja, aggódik, de ezúttal legalább felkészült. Sok más amerikai vállalkozóhoz hasonlóan ő is extra készletet rendelt Trump úr hivatalba lépése előtt, és azt a keleti parti raktárában tárolja.

Reméli, hogy ez át fogja vinni a céget a következő egy évben, amíg újra “megfordulhat”.

“Ez azt jelentheti, hogy találunk egy költséghatékonyabb módszert a termék előállítására, vagy valami teljesen mással foglalkozunk. Elkeserítő, hogy a túlélésre kell koncentrálnom, nem pedig a vállalkozásom növelésére.”

További globális üzleti történetek

Forrás (BBC) – angol nyelven.

Tetszett a tartalom?