BBC West Investigations

Egy férfi, aki 1000 font értékű szerszámokat vesztett el, miután egy hamis banki alkalmazással átverték, azt mondta, hogy ez “elveszíti az emberiségbe vetett hitét”.
Az alkalmazások legitim mobil banki platformokat imitálnak, és lehetővé teszik a csalók számára, hogy személyesen hamisítsanak banki átutalásokat, az eladónak “sikeres fizetés” üzenetet mutassanak, majd elsétáljanak, és az eladók több ezer fontot hagyjanak zsebből.
Dr. Tim Day, a Chartered Trading Standards Institute (CTSI) házaló bűnözéssel és csalásokkal foglalkozó vezetője az alkalmazásokat “újonnan megjelenő fenyegetésnek” nevezte. Hozzátette: “Ennek az átverésnek a személyes jellege szokatlan”.
Az áldozat Anthony Rudd azt mondta: “Az áldozatoknak nem kell a csalásról beszélniük: “Teljesen undorítónak találtam, hogy valakinek a szemébe nézhetsz, kezet rázhatsz vele, majd kirabolhatod”.
Az elmúlt három évben mintegy 500 bejelentés érkezett az Action Fraudhoz hamis banki alkalmazásokkal kapcsolatos bűncselekményekről.
Néhány ilyen alkalmazás korábban elérhető volt a Google Play áruházban, de eltávolították őket. A Google szerint “a felhasználók biztonsága és védelme a legfőbb prioritásunk”.
Most a BBC West Investigations az alkalmazások máshol is elérhető változatait találta meg az interneten, amelyek közvetlenül letölthetők az androidos telefonokra a hivatalos alkalmazásbolt használata nélkül.

A szerelő Mr Rudd több mint 1000 font értékű elektromos szerszámokat árult egy közösségi médiaplatformon, amikor üzenetet kapott egy Liam Wright nevű profiltól.
Amikor “Mr Wright” közölte, hogy érdeklődik a szerszámok megtekintése iránt, Mr Rudd meghívta őt a Wiltshire-i Salisburyben található műhelyébe.
Miután a férfi megérkezett, átnézte a szerszámokat, banki átutalást ajánlott fel, és megnyitott egy banki alkalmazásnak tűnő alkalmazást.
“Átadta a telefonját, én pedig beírtam a számlaadataimat, rákattintottam a küldés gombra, és megjelent a sikeres fizetésről szóló értesítés” – mondta Rudd úr.
“Teljesen hitelesnek tűnt.”
Miközben Rudd úr arra várt, hogy a pénz megjelenjen a bankszámláján, hátat fordított, hogy felvegye a tartozékokat, amelyeket az eladás részeként átadott.
A csaló ezt az alkalmat kihasználva az összes szerszámmal távozott, de a pénz soha nem érkezett meg Mr Rudd bankszámlájára.

“Bejött a munkahelyemre, és elvitte az eszközeimet” – mondta Rudd úr.
“Annyira feldühített, hogy valaki ilyen pimasz tudott lenni, de az is kínos, hogy hagytam, hogy ez megtörténjen.”
Rudd úr azért mondott le állásáról, mert elmondása szerint a csalás “óriási hatással volt” a mentális egészségére.
“Elveszti az emberiségbe vetett hitét, hogy valaki ennyire alantas lehet” – mondta.
A Wiltshire-i rendőrség közölte Rudd úrral, hogy nem tesz további lépéseket, mivel a február 11-i incidens óta nem tudta azonosítani a gyanúsítottat.

Hasonlóan járt a liverpooli John Reddock is.
Egy arany karkötőt akart eladni abban a reményben, hogy a pénzből el tudja vinni két gyermekét Spanyolországba nyaralni.
Egy közösségi médiaplatformot is használt a tárgy reklámozására, amelyet 2000 fontért listázott.
“Próbáltam valami szépet tenni a gyerekeimnek, de ez visszafelé sült el” – mondta Reddock úr.
Két férfi érkezett a házához, hogy megnézzék a karkötőt, és úgy döntöttek, hogy szívesen folytatják a vásárlást, és banki átutalást ajánlottak fel.
Mr Reddock elmondta nekik a bankszámlaadatait, és az egyikük beírta azokat a telefonján lévő, banki alkalmazásnak tűnő alkalmazásba.
Ezután egy sikeres fizetésről szóló értesítést mutatott.

A gyerekek a karkötővel távoztak, de Mr Reddock soha nem kapta meg a pénzt.
“Rémálmokat és álmatlan éjszakákat okozott nekem. Undorodom attól, amit velem tettek” – mondta.
“Nagyon feldühített, mert megpróbáltam valami jót tenni a gyerekeimért, és ők eljöttek a birtokomra, hogy ellopják tőlem.”
Reddock úr jelentette az esetet a rendőrségnek, de további lépéseket nem tettek.

A BBC West Investigations megállapította, hogy a hamis banki alkalmazások – amelyeket nem nevezünk meg, hogy ne reklámozzuk őket – közvetlenül az internetről tölthetők le egy Android telefonra.
Dr: “A csalások olyan nagy része ma már online történik, hogy könnyen leesik a vigyázzunk, amikor személyesen érintkezünk az emberekkel.
“Ez hamis biztonságérzetet ad nekünk, de a csalás és az átverés ugyanolyan valószínű, hogy ebben a térben is megtörténik”.”
Dr. Day szerint ez azt is mutatja, hogy a csalások egyre “összetettebbé és kifinomultabbá” válnak.
“A csalás eredményeként elérhető pénzösszeg olyan hatalmas, és a lehetséges végrehajtás relatív szintje azt jelenti, hogy ez egy olyan bűncselekménytípus, amely egyre több hivatásos bűnözőt vonz” – tette hozzá.
Elmondta, hogy a technológiai vállalatoknak “jobban részt kell venniük” az online platformokon elkövetett csalások kiszűrésében.
Hogyan kerüljük el az átverést
A UK Finance több mint 300 céget képvisel az Egyesült Királyság banki és pénzügyi ágazatában. Egy szóvivő szerint a hamis banki alkalmazással való átverés “aggodalomra ad okot”, és a következő biztonsági tanácsokat adták:
- Ne hagyja magát rávenni, hogy fogadjon el banki átutalással történő fizetést.
- Soha ne adjon át árut, amíg nem biztos benne, hogy megkapta a pénzt, és ellenőrizze saját bankszámláját, hogy megérkezett-e a fizetés.
- Ellenőrizze, hogy a vevőnek van-e újonnan regisztrált profilja, mielőtt találkozik vele, mivel ez azt jelentheti, hogy nem az, akinek mondja magát.
További információk a csalások elleni védelemről itt található.

Ez azonban kevés vigaszt jelent Sebastian Liberek számára, aki Seb’s Repairs nevű vállalkozását vezeti Gloucesterben.
Telefonokat, táblagépeket és számítógépeket árul és javít, és az elmúlt hónapokban három alkalommal is csalók célpontjává vált – akik egyenesen az üzletébe sétáltak be – hamis banki alkalmazásokat használva.
Elmondása szerint több száz fontot veszített egy ügyfél által hamisított banki átutalás miatt.
“Ettől dühösnek és sebezhetőnek érzi magát az ember” – mondta Liberek úr.
“Amikor 15 évet töltöttél azzal, hogy felépíts egy vállalkozást, és valaki következmények nélkül megrongálhatja és elvehet belőle darabokat.”
Liberek úr mostanra extra biztonsági intézkedéseket, például CCTV-t szerelt fel, hogy megvédje vállalkozását a jövőbeli kísérletektől.
“Az a tény, hogy ez már háromszor megtörtént, valószínűleg negyedszer is meg fog történni” – mondta.
“Nincs hova menni, nem lehet megtalálni őket, feljelentést lehet tenni a rendőrségen, de elég kicsi az esélye, hogy bármit is tesznek ellene.
“Ez egy válasz és vég nélküli helyzet.”
A kormány szóvivője szerint “ambiciózus lépéseket tesznek a csalás egyre növekvő fenyegetésének leküzdésére”.
“Az elkövetkező hónapokban további részleteket fogunk ismertetni, többek között a nemzetközi együttműködés megerősítésére, a mesterséges intelligencia alapú csalás elleni jobb védelem bevezetésére, valamint a kormányzat és a magánszektor közötti együttműködés fokozására irányuló terveket” – tették hozzá.

Szerezze be kiemelt hírlevelünket, amely tartalmazza az összes szalagcímet, amire szüksége van a nap indításához. Iratkozzon fel itt.
Forrás (BBC) – angol nyelven.