
Az iskolai telefonok betiltása nem jár együtt azzal, hogy a tanulók jobb jegyeket kapnak vagy jobb a mentális jólétük – derül ki az első ilyen jellegű tanulmányból.
A diákok alvása, osztálytermi viselkedése, testmozgása vagy az, hogy összességében mennyi időt töltenek a telefonjukkal, szintén nem tűnik különbözőnek a telefonhasználatot tiltó és a telefonhasználatot nem tiltó iskolák esetében – állapították meg a tudósok.
Azt azonban megállapították, hogy az okostelefonokkal és általában a közösségi médiával való hosszabb időtöltés rosszabb eredményekkel járt az összes említett mérőszám tekintetében.
A világon az első olyan tanulmány, amely az iskolai telefonszabályokat a tanulók egészségét és oktatását mérő intézkedésekkel együtt vizsgálta, egy olyan heves vitába illeszkedik, amely az elmúlt években az otthonokban és az iskolákban zajlott.
Dr. Victoria Goodyear, a tanulmány vezető szerzője a BBC-nek elmondta, hogy az eredmények nem “ellenzik” az iskolai okostelefon-tilalmat, de “azt sugalljuk, hogy ezek a tilalmak önmagukban nem elegendőek a negatív hatások kezeléséhez”.
Hozzátette, hogy most arra kell összpontosítani, hogy a diákok kevesebb időt töltsenek a telefonjukon: “Többet kell tennünk annál, hogy betiltjuk a telefonokat az iskolákban”.
A Birminghami Egyetem megállapításai, amelyeket a szakértői értékelés alapján a a Lancet európai egészségügyi politikával foglalkozó folyóirata., 1227 diákot és az általuk 30 különböző középiskolában alkalmazott, a szünetekben és ebédidőben történő okostelefon-használatra vonatkozó szabályokat hasonlította össze.
Az iskolákat egy 1341 angliai állami iskolából álló mintából választották ki.
A tanulmány szerint az okostelefon-használatot korlátozó iskolák nem látták a kívánt javulást az egészség, a jólét és a tanórákon való összpontosítás terén.
A kutatás azonban összefüggést talált a telefonon és a közösségi médián töltött több idő, valamint a rosszabb mentális jólét és mentális egészség, a kevesebb fizikai aktivitás, a rosszabb alvás, a gyengébb jegyek és a zavaróbb osztálytermi viselkedés között.
A tanulmány a nemzetközileg elismert Warwick-Edinburgh Mental Well-Being Scale (Warwick-Edinburgi Mentális Jóllét Skála) segítségével határozta meg a résztvevők jóllétét. Megvizsgálták a diákok szorongás- és depressziószintjét is.
Az osztályfőnököket arról kérdezték, hogy diákjaik az angol és a matematika tantárgyakból a kitűzött célon belül, alatta vagy felette teljesítenek-e.
“Állandóan a telefonjukon vannak
Charlie 8. osztályban kapta meg az első okostelefonját – de egy szigorúan betartott tiltás miatt nem hozhatta magával, amíg el nem kezdte a hatodik osztályt.
Bárkit, akit a nyugat-londoni Twyford iskola alsó tagozatán okostelefonon kapnak, a tanév hátralévő részében elkobozzák, ami a vezető munkatársak szerint olyan “népszerűtlen” büntetés, hogy erős visszatartó erővel bír.
Charlie szerint az okostelefon-tilalom “arra kényszerít, hogy a barátaiddal lógj és csevegj”.
A 13. évfolyamos fiú úgy gondolja, hogy az alsó tagozaton bevezetett tiltás “valószínűleg” segített neki abban, hogy kevesebb időt töltsön a közösségi média görgetésével – de azt mondja, hogy sok barátja még mindig “állandóan a telefonján van”.

Colin Crehan, a birminghami Small Heath-i Holy Trinity katolikus iskola igazgatója “erkölcsi kötelességének” érzi, hogy segítsen a diákoknak megtanulni a telefonok “biztonságos és ellenőrzött helyen” történő használatát.
Azt mondja, hogy a telefonokkal kapcsolatos problémák, mint például az, hogy a készülékek elvonják a figyelmet a tanulásról, “elenyészőek”, mert a diákjai értékelik a “szabadságot”, amit a szünetben és ebédidőben kaptak a használatukra.
“Ez olyan kulcsfontosságú része az iskolán kívüli életüknek. A [teachers to] aztán belemegyünk abba, hogy ezt az iskolán belül korlátozzuk, akkor végső soron olyan csatára készülünk, amelyet nem fogunk megnyerni” – teszi hozzá.
Más iskolák tanulói azonban, ahol a telefonok használatát betiltották, azt mondták a BBC Newsnak, hogy olyan előnyöket tapasztaltak, mint a kevesebb zaklatás és a jobb szociális készségek – ezek a tényezők nem szerepeltek a Birminghami Egyetem tanulmányában. A szerzők szerint több kutatásra van szükség ezen a területen, hogy bármilyen összefüggést megállapíthassanak.
A Conwyban található Ysgol Aberconwy nemrég változtatott a szabályokon, így a diákok telefonjait mágnestáskákba zárják, kivéve, ha a tanár feloldja őket, hogy az óra alatt használhassák.
Az iskola egy kutatásra hivatkozik, amely szerint növekvő magányosság az iskolában, és az a javaslat, hogy a közösségi médián töltött idő egyes gyerekek esetében alacsonyabb életelégedettséggel jár..
A 15 éves Georgie azt mondja, hogy a szabályváltoztatás előtt az iskolában “elég agresszív volt a légkör”.
“Sok verekedés volt, és az emberek csak úgy elővették a telefonjukat, és elkezdték filmezni. Sokan eléggé feldühödtek” – mondta.
Most Georgie úgy érzi, hogy a viták nem eszkalálódnak annyira és nem olyan gyakran.
“Az emberek közelebb kerültek egymáshoz, mert szemtől szemben beszélgetnek” – mondta.
Georgie nővére, a 12 éves Charlotte “megnyugtatónak” találta ezt a változást, amikor a 7. évfolyamot kezdte.
Ian Gerrard igazgató szerint bár a zaklatást nem sikerült “teljesen felszámolni”, a tasakok “biztonságos teret teremtettek az iskolában”, ahol a diákoknak “nem kell aggódniuk az ilyen dolgok miatt”.

Az egyértelmű bizonyítékok hiánya ellenére Georgie édesanyja, Sarah azt mondja, hogy “abszolút” támogatja Aberconwy politikáját.
Azt mondja, nehéznek találta, hogy a vizsgaidőszakban nem tudott üzenetet küldeni a gyermekeinek.
“Jó lenne néha kommunikálni velük, hogy megkérdezhessem: “Minden rendben ment?”” – mondta.
Más iskolák is úgy találták, hogy a telefonokkal kapcsolatos új szabályok bevezetésekor a szülők a gyerekekkel való kapcsolattartást szeretnék elérni.
David Smith igazgató szerint a nyugat-londoni Fulham Boys School néhány héten belül bevezette a “tégla”, csak telefonokra vonatkozó politikát szeptemberben, és a diákok “túl voltak rajta” – de a “kezdeti problémák” a szülők részéről jelentkeztek, akik aggódtak, hogy a gyermekeik alkalmazások nélkül utaznak a fővárosban.
Az egyik diák nemrég felszállt egy rossz irányba tartó buszra, és végül az otthoni környékére tartó járat másik végén kötött ki – anélkül, hogy okostelefonja lett volna nála, hogy megnézze a térképet vagy hazatelefonáljon.


A tanulmány felerősítheti a vitát a hogy a 16 éven aluliaknak egyáltalán ne legyen-e okostelefonjuk..
Egyes iskolák azt mondják a szülőkön múlik, hogy cselekedjenek.
A Konzervatív Párt azok közé tartozik, akik sürgetik a kormányt hogy szigorítsa az iskolai korlátozásokat.
A Munkáspárt korábban azt mondta a válasz a 16 éven aluliak közösségi médiatilalma lehet. mint Ausztráliában.
A Birminghami Egyetem tanulmányára reagálva egy kormányzati tisztviselő azt mondta, hogy a tanárok már rendelkeznek “egyértelmű útmutatással”, hogy a telefonhasználatot az iskolájuk számára megfelelő módon kezeljék.
A hamarosan hatályba lépő online biztonsági törvény megvédi a fiatalokat a káros tartalmaktól, és biztosítja számukra az életkoruknak megfelelő online élményt.
“Több szilárd bizonyítékra van szükség ahhoz, hogy egyértelmű következtetéseket vonhassunk le az okostelefonok gyermekekre gyakorolt hatásáról, ezért a Cambridge-i Egyetem vezetésével saját kutatást indítottunk a közösségi médiának a gyermekek általános jólétére gyakorolt hatásáról” – tette hozzá a tisztviselő.
További tudósítások Branwen Jeffreys és Hope Rhodes tollából.
Forrás (BBC) – angol nyelven.