Getty Images Négy iskolás diák áll egy téglafal mellett, nem beszélnek egymással, miközben mindannyian a kezükben lévő telefonra néznek lefeléGetty Images

Az iskolai telefonok betiltása nem jár együtt azzal, hogy a tanulók jobb jegyeket kapnak vagy jobb a mentális jólétük – derül ki az első ilyen jellegű tanulmányból.

A diákok alvása, osztálytermi viselkedése, testmozgása vagy az, hogy összességében mennyi időt töltenek a telefonjukkal, szintén nem tűnik különbözőnek a telefonhasználatot tiltó és a telefonhasználatot nem tiltó iskolák esetében – állapították meg a tudósok.

Azt azonban megállapították, hogy az okostelefonokkal és általában a közösségi médiával való hosszabb időtöltés rosszabb eredményekkel járt az összes említett mérőszám tekintetében.

A világon az első olyan tanulmány, amely az iskolai telefonszabályokat a tanulók egészségét és oktatását mérő intézkedésekkel együtt vizsgálta, egy olyan heves vitába illeszkedik, amely az elmúlt években az otthonokban és az iskolákban zajlott.

Dr. Victoria Goodyear, a tanulmány vezető szerzője a BBC-nek elmondta, hogy az eredmények nem “ellenzik” az iskolai okostelefon-tilalmat, de “azt sugalljuk, hogy ezek a tilalmak önmagukban nem elegendőek a negatív hatások kezeléséhez”.

Hozzátette, hogy most arra kell összpontosítani, hogy a diákok kevesebb időt töltsenek a telefonjukon: “Többet kell tennünk annál, hogy betiltjuk a telefonokat az iskolákban”.

A Birminghami Egyetem megállapításai, amelyeket a szakértői értékelés alapján a a Lancet európai egészségügyi politikával foglalkozó folyóirata., 1227 diákot és az általuk 30 különböző középiskolában alkalmazott, a szünetekben és ebédidőben történő okostelefon-használatra vonatkozó szabályokat hasonlította össze.

Az iskolákat egy 1341 angliai állami iskolából álló mintából választották ki.

A tanulmány szerint az okostelefon-használatot korlátozó iskolák nem látták a kívánt javulást az egészség, a jólét és a tanórákon való összpontosítás terén.

A kutatás azonban összefüggést talált a telefonon és a közösségi médián töltött több idő, valamint a rosszabb mentális jólét és mentális egészség, a kevesebb fizikai aktivitás, a rosszabb alvás, a gyengébb jegyek és a zavaróbb osztálytermi viselkedés között.

A tanulmány a nemzetközileg elismert Warwick-Edinburgh Mental Well-Being Scale (Warwick-Edinburgi Mentális Jóllét Skála) segítségével határozta meg a résztvevők jóllétét. Megvizsgálták a diákok szorongás- és depressziószintjét is.

Az osztályfőnököket arról kérdezték, hogy diákjaik az angol és a matematika tantárgyakból a kitűzött célon belül, alatta vagy felette teljesítenek-e.

“Állandóan a telefonjukon vannak

Charlie 8. osztályban kapta meg az első okostelefonját – de egy szigorúan betartott tiltás miatt nem hozhatta magával, amíg el nem kezdte a hatodik osztályt.

Bárkit, akit a nyugat-londoni Twyford iskola alsó tagozatán okostelefonon kapnak, a tanév hátralévő részében elkobozzák, ami a vezető munkatársak szerint olyan “népszerűtlen” büntetés, hogy erős visszatartó erővel bír.

Charlie szerint az okostelefon-tilalom “arra kényszerít, hogy a barátaiddal lógj és csevegj”.

A 13. évfolyamos fiú úgy gondolja, hogy az alsó tagozaton bevezetett tiltás “valószínűleg” segített neki abban, hogy kevesebb időt töltsön a közösségi média görgetésével – de azt mondja, hogy sok barátja még mindig “állandóan a telefonján van”.

Branwen Jeffreys / BBC Charlie mosolyog a kamerába, mögötte az osztályterem falán egy színes hirdetőtábla.Branwen Jeffreys / BBC

Charlie iskolája nem engedte, hogy okostelefont hozzon magával a hatodik osztályig.

Colin Crehan, a birminghami Small Heath-i Holy Trinity katolikus iskola igazgatója “erkölcsi kötelességének” érzi, hogy segítsen a diákoknak megtanulni a telefonok “biztonságos és ellenőrzött helyen” történő használatát.

Azt mondja, hogy a telefonokkal kapcsolatos problémák, mint például az, hogy a készülékek elvonják a figyelmet a tanulásról, “elenyészőek”, mert a diákjai értékelik a “szabadságot”, amit a szünetben és ebédidőben kaptak a használatukra.

“Ez olyan kulcsfontosságú része az iskolán kívüli életüknek. A [teachers to] aztán belemegyünk abba, hogy ezt az iskolán belül korlátozzuk, akkor végső soron olyan csatára készülünk, amelyet nem fogunk megnyerni” – teszi hozzá.

Más iskolák tanulói azonban, ahol a telefonok használatát betiltották, azt mondták a BBC Newsnak, hogy olyan előnyöket tapasztaltak, mint a kevesebb zaklatás és a jobb szociális készségek – ezek a tényezők nem szerepeltek a Birminghami Egyetem tanulmányában. A szerzők szerint több kutatásra van szükség ezen a területen, hogy bármilyen összefüggést megállapíthassanak.

A Conwyban található Ysgol Aberconwy nemrég változtatott a szabályokon, így a diákok telefonjait mágnestáskákba zárják, kivéve, ha a tanár feloldja őket, hogy az óra alatt használhassák.

Az iskola egy kutatásra hivatkozik, amely szerint növekvő magányosság az iskolában, és az a javaslat, hogy a közösségi médián töltött idő egyes gyerekek esetében alacsonyabb életelégedettséggel jár..

A 15 éves Georgie azt mondja, hogy a szabályváltoztatás előtt az iskolában “elég agresszív volt a légkör”.

“Sok verekedés volt, és az emberek csak úgy elővették a telefonjukat, és elkezdték filmezni. Sokan eléggé feldühödtek” – mondta.

Most Georgie úgy érzi, hogy a viták nem eszkalálódnak annyira és nem olyan gyakran.

“Az emberek közelebb kerültek egymáshoz, mert szemtől szemben beszélgetnek” – mondta.

Georgie nővére, a 12 éves Charlotte “megnyugtatónak” találta ezt a változást, amikor a 7. évfolyamot kezdte.

Ian Gerrard igazgató szerint bár a zaklatást nem sikerült “teljesen felszámolni”, a tasakok “biztonságos teret teremtettek az iskolában”, ahol a diákoknak “nem kell aggódniuk az ilyen dolgok miatt”.

Hope Rhodes/BBC News Charlotte és Georgie egy bőrfotel karfáján ülnek, amelyben édesanyjuk, Sarah ül, a családi otthonukban. Mindannyian mosolyognak.Hope Rhodes/BBC News

Georgie (R) szerint a telefonja “nagyon addiktív, különösen, ha a TikTok-ra megyünk. Azon kapom magam, hogy csak görgetek és görgetek, és mire észbe kapok, már fél óra eltelt”.

Az egyértelmű bizonyítékok hiánya ellenére Georgie édesanyja, Sarah azt mondja, hogy “abszolút” támogatja Aberconwy politikáját.

Azt mondja, nehéznek találta, hogy a vizsgaidőszakban nem tudott üzenetet küldeni a gyermekeinek.

“Jó lenne néha kommunikálni velük, hogy megkérdezhessem: “Minden rendben ment?”” – mondta.

Más iskolák is úgy találták, hogy a telefonokkal kapcsolatos új szabályok bevezetésekor a szülők a gyerekekkel való kapcsolattartást szeretnék elérni.

David Smith igazgató szerint a nyugat-londoni Fulham Boys School néhány héten belül bevezette a “tégla”, csak telefonokra vonatkozó politikát szeptemberben, és a diákok “túl voltak rajta” – de a “kezdeti problémák” a szülők részéről jelentkeztek, akik aggódtak, hogy a gyermekeik alkalmazások nélkül utaznak a fővárosban.

Az egyik diák nemrég felszállt egy rossz irányba tartó buszra, és végül az otthoni környékére tartó járat másik végén kötött ki – anélkül, hogy okostelefonja lett volna nála, hogy megnézze a térképet vagy hazatelefonáljon.

A Fulham Boys School Négy fiú iskolai blézerben és nyakkendőben áll a Fulham Boys School bejárata előtt. Mindannyian a téglatelefonjukat nézegetik.A Fulham Boys School

David Smith azt mondja, hogy “egy kis móka” volt látni, ahogy a diákok szeptemberben visszatértek az iskolába, az iskola kapuja előtt álltak, és “10 percig tartott, amíg elküldtek egy sms-t”, miközben kitalálták, hogyan használják az új téglatelefonjaikat, amelyekkel csak hívásokat és alapvető szöveges üzeneteket lehet küldeni.

A Fulham Boys School David Smith szelfit készít két diákkal, akik az iskolabusz hátsó ülésén mosolyogva tartják a téglatelefonjukat. A Fulham Boys School

Mr Smith (balra) szerint a szabály kiterjed az iskolai kirándulásokra is – így a tanulók téglatelefonokkal töltöttek egy 18 órás buszos utat Franciaországba decemberben.

A tanulmány felerősítheti a vitát a hogy a 16 éven aluliaknak egyáltalán ne legyen-e okostelefonjuk..

Egyes iskolák azt mondják a szülőkön múlik, hogy cselekedjenek.

A Konzervatív Párt azok közé tartozik, akik sürgetik a kormányt hogy szigorítsa az iskolai korlátozásokat.

A Munkáspárt korábban azt mondta a válasz a 16 éven aluliak közösségi médiatilalma lehet. mint Ausztráliában.

A Birminghami Egyetem tanulmányára reagálva egy kormányzati tisztviselő azt mondta, hogy a tanárok már rendelkeznek “egyértelmű útmutatással”, hogy a telefonhasználatot az iskolájuk számára megfelelő módon kezeljék.

A hamarosan hatályba lépő online biztonsági törvény megvédi a fiatalokat a káros tartalmaktól, és biztosítja számukra az életkoruknak megfelelő online élményt.

“Több szilárd bizonyítékra van szükség ahhoz, hogy egyértelmű következtetéseket vonhassunk le az okostelefonok gyermekekre gyakorolt hatásáról, ezért a Cambridge-i Egyetem vezetésével saját kutatást indítottunk a közösségi médiának a gyermekek általános jólétére gyakorolt hatásáról” – tette hozzá a tisztviselő.

További tudósítások Branwen Jeffreys és Hope Rhodes tollából.

Forrás (BBC) – angol nyelven.

Tetszett a tartalom?