BBC News

Művészek és alkotók tiltakoznak a legújabb trend ellen, amely a mesterséges intelligenciát (AI) használja az emberekről játékként készült “kezdőcsomag” képek létrehozására – ami szerintük a megélhetésüket veszélyeztetheti.
Április eleje óta emberek ezrei töltötték fel fotóikat a képeket generáltak magukról, mint babákannak ellenére, hogy figyelmeztetnek a környezet károsítására, a személyes adatok kiadására és a kreativitás leértékelésére.
Nick Lavellee, aki hat éve készít egyedi akciófigurákat, elmondta a BBC-nek, hogy aggódik, hogy munkája veszélybe kerülhet, miután “az AI képek telítettek a közösségi médiát”.
“Az embereknek elegük van belőlük” – mondta. “Ez egy művészi esztétika – a mesterséges intelligencia által generált művészet ezt csökkenti”.
Nick már készített figurákat – és számukra – komikusokról, filmrendezőkről és olyan művészekről, mint a Weezer és Tyler Childers, amelyeket akár 250 dollárért (188 fontért) is árulnak online a Wicked Joyful weboldalán.
Sikere egy ruházati márkához vezetett, és hamarosan egy fizikai bolt is követi szülővárosában, Manchesterben, New Hampshire-ben.
De aggódik, hogy az akciófigura-megbízások hamarosan elapadhatnak, ahogyan a munkájának nyilvános megítélése is, a szenvedélyét utánzó mesterséges intelligencia-képek ezreitől.

Az érzést más kreatívok is osztották a #StarterPackNoAI mozgalom felemelkedésével, amelyet több ezer alkalommal használtak azóta, hogy április elején először megjelent az Instagramon, majd nem sokkal később az X-en is elterjedt.
Engedélyezze a Instagram tartalom?
Patouret posztja után mások is gyorsan csatlakoztak az ellentrendhez, Maria Picassó Piquer művésznő pedig azt mondta, hogy “szórakozásból, de egyben állásfoglalásként” is részt vesz a kampányban.
“Míg a mesterséges intelligencia darabjai többé-kevésbé egyformán néztek ki, addig az “emberi” alkotások változatossága lenyűgözött” – mondta.

“Ráadásul az önarcképek egy plusz réteget adtak hozzá, nos, az emberiességhez.”
Maria, sok más művészhez hasonlóan, kettős kockázatot lát abban, hogy a mesterséges intelligenciával készült képek a szellemi tulajdonjogokat veszélyeztetik azáltal, hogy “lopott” művészettel táplálkoznak”, és abban, hogy csökkenhet az új ügyfelek megtalálásának lehetősége.
Engedélyezze a Instagram tartalom?
A franciaországi Bordeaux-ban dolgozó Dav le Dessineux illusztrátor elmondta, hogy iparágában néhányan már elvesztettek szerződéseket AI tervezési munkák miatt.
Ő azért járult hozzá a kezdőcsomagjához, mert “mint sok művész, aki a valódi kezét használja”, ő is “belefáradt” az AI által generált babaképek áradatába.
Dav illusztrációján csak egy ceruza és egy fehér papírlap szerepelt – szerinte ezek az eszközök “minden, amire szükséged van ahhoz, hogy elkezdj művész lenni”.
Engedélyezze a Instagram tartalom?
“Az emberek általában megfeledkeznek erről, mert a technológia körülvesz minket, de valójában nincs szükségünk többre az alap dolgoknál ahhoz, hogy létrehozzunk valamit és eredetiek legyünk” – mondta.
Eli Dibitonto, az olaszországi Barlettában élő művész egyetértett, és “gondtalannak és szórakoztatónak” nevezte a saját kezdőcsomagjának digitális illusztrálásának folyamatát.
“Nem kell tökéletesnek lennie – az enyém nem az” – mondta. “A művészetnek nem kell tökéletesnek lennie vagy hibátlannak tűnnie.”
Engedélyezze a Instagram tartalom?
Evie Joyce illusztrátor és diák pedig azt mondta, hogy a saját műalkotás megalkotása azt jelentette, hogy egy több órás folyamat során, nem pedig másodpercek alatt átgondolhatta, mit tükrözzön a személyiségéből.
“Szerintem az a varázslatos ebben, hogy látod, ahogy az emberek időt és energiát, a személyiségüket, az összes tapasztalatukat beleteszik a műalkotásokba” – mondta.
“A mesterséges intelligencia még a művészektől is ellophatja a munkájukat és a stílusukat, csak éppen elveszíti a személyiségnek ezt az érintését”.”
Engedélyezze a Instagram tartalom?
Fazéktészta a nagy hadronütköztetőben
New Hampshire-ben Nick megérti az illusztrátorok lázadását, de azt mondja, hogy szerinte van haszna a mesterséges intelligenciának.
“Nem feltétlenül akarom azt mondani, hogy az AI rossz, amikor tudom, hogy hasznos eszköz lehet” – mondta.
“Azt hiszem, mindannyian kísérleteztünk már vele.”
Engedélyezze a Instagram tartalom?
Henk van Ess pedig, a mesterséges intelligencia nyomozati kutatásban való alkalmazásának globális szakértője bebizonyította, hogy mennyire hasznos lehet – de nyugodtan mondhatjuk, hogy nem hisz abban, hogy ez az indulócsomagokban rejlik.
“Olyan, mintha azt néznénk, ahogy egy szuperszámítógép kiszámolja, hány Hobnob fér bele egy Sports Direct bögrébe, miközben a klímaváltozás megoldása a “tennivalók” listáján szerepel” – mondta.
“Technikailag lenyűgöző? Persze. De ez a technológiai megfelelője annak, mintha a Nagy Hadronütköztetővel melegítenénk fel a tésztát.
“Miközben mindenki azzal van elfoglalva, hogy a csevegés digitális megfelelőit hozza létre, lemaradnak a ténylegesen forradalmi dolgokról, amire a mesterséges intelligencia képes – egyszerűen pazarlás az összes energiát digitális bolyhos dolgok létrehozására fordítani, amikor használhatjuk a valós problémák megoldására is.”
Hívja az asztalosokat
És Nick továbbra is pozitív.
“A zenészek, akik megkapják a cuccaimat, akik izgatottan tartanak a kezükben egy Wicked Joyful-t, tudják, hogy ez az én művem, tudják, hogy az enyém” – mondta.
Hasonlóképpen Dav is bízik az emberi munka értékében.
Az előre gyártott bútorok elterjedése ellenére, mondja, “az emberek még mindig az asztalosokat hívják”.
“Remélem, én is egyike leszek ezeknek a kézműveseknek” – mondta.
Nick, aki azt mondja, hogy megtalálta a célját abban, hogy “örömet szerezzen az embereknek” az alkotásaival, azt mondta, hogy hasonlóan reményteljes akar maradni a jövővel kapcsolatban.
“Nagyon remélem, hogy az embereknek teljesen elegük lesz az AI akciófigurákból” – mondta.
“De remélem, hogy elég okosak ahhoz, hogy megértsék a különbséget abban, amit én csinálok, és abban, ami számítógép által generált.”
Forrás (BBC) – angol nyelven.