
Lehet, hogy mostanában látta a “Bluesky” szót felbukkanni a közösségi oldalakon, és elgondolkodott azon, hogy miről beszélnek az emberek.
Ez egy alternatív platform Elon Musk X-ének, és színét és logóját tekintve eléggé hasonlít rá.
A Bluesky gyorsan növekszik, és jelenleg naponta körülbelül egymillió új regisztrálót gyűjt.
A cikk írásakor 16,7 millió felhasználója volt, de ez a szám valószínűleg elavult lesz, mire ezt olvassa.
Szóval mi ez – és miért csatlakoznak hozzá ennyien?
Mi az a Bluesky?
A Bluesky úgy írja le magát, mint “közösségi média, amilyennek lennie kell”, bár más oldalakhoz hasonlóan néz ki.
Vizuálisan az oldal bal oldalán található sávban minden látható, amire számíthatunk – keresés, értesítések, kezdőlap és így tovább.
A platformot használók posztolhatnak, kommentelhetnek, újraközölhetnek és lájkolhatják kedvenc dolgaikat.
Egyszerűen fogalmazva úgy néz ki, ahogyan az X, korábbi nevén a Twitter kinézett.

A fő különbség az, hogy a Bluesky decentralizált – ez a bonyolult kifejezés alapvetően azt jelenti, hogy nem a cég tulajdonában lévő szervereken fut.
Ez azt jelenti, hogy az emberek ahelyett, hogy a cég tulajdonában lévő konkrét fiókra korlátozódnának, (ha akarnak) regisztrálhatnak egy olyan fiókkal, amely a saját tulajdonukban van.
Érdemes azonban leszögezni, hogy az emberek túlnyomó többsége nem ezt teszi, és egy újonnan csatlakozónak nagy valószínűséggel lesz egy “.bsky.social” a felhasználóneve végén.
Ki a Bluesky tulajdonosa?
Ha úgy gondolja, hogy nagyon hasonlít az X-re, nem fog meglepődni, ha megtudja, miért. A Twitter korábbi vezetője, Jack Dorsey hozta létre.
Egyszer még azt is mondta, hogy a Bluesky-t a Twitter decentralizált változatának szánta, amelyet egyetlen személy vagy szervezet sem birtokol.
De Dorsey úr már nem tagja a mögötte álló csapatnak, mivel 2024 májusában lemondott az igazgatótanácsból.
Szeptemberben teljesen törölte a fiókját.
Jelenleg Jay Graber vezérigazgató irányítja és túlnyomórészt tulajdonában van, mint amerikai közhasznú társaság.
Miért válik egyre népszerűbbé?
A Bluesky 2019 óta létezik, de idén februárig meghívásos alapon működött.
Ez lehetővé tette a fejlesztők számára, hogy a színfalak mögött az összes problémával foglalkozzanak, hogy megpróbálják stabilizálni, mielőtt megnyitották volna a szélesebb közönség előtt.
A terv valamelyest bevált. Novemberben azonban olyan nagy volt az új felhasználók száma, hogy továbbra is előfordulnak problémák az üzemzavarokkal.

Nem véletlen, hogy a Bluesky új felhasználóinak száma Donald Trump novemberi amerikai választási sikerét követően ugrott meg.
Az X tulajdonosa, Musk úr nagy támogatója volt Trumpnak a kampánya során, és erősen részt vesz majd a kormányzásában.
Ez elkerülhetetlenül politikai megosztottsághoz vezetett, és néhányan tiltakozásul elhagyták az X-et.
Mások azonban más okokra hivatkoztak, mint például a Guardian újság, amely úgy döntött, hogy nem tesz többé bejegyzéseket, mivel az X-et “mérgező médiaplatformnak nevezte“.
Eközben a Bluesky applikációja továbbra is jelentős letöltéseket produkál világszerte, és csütörtökön az Egyesült Királyságban az Apple App Store első számú ingyenes applikációja volt.
Több híresség, Lizzo popénekesnőtől kezdve a Taskmastertől Greg Daviesig, bejelentette, hogy csatlakozik a platformhoz, és korlátozza az X használatát – vagy egyes esetekben teljesen elhagyja azt.
További ismerős nevek lehetnek Ben Stiller, Jamie Lee Curtis és Patton Oswalt.
Ez a növekedés azonban, bár jelentős, még sokáig folytatódnia kell, mielőtt a Bluesky valódi kihívója lehet a mikroblogger riválisának.
Az X nem osztja meg a teljes felhasználói számát, de úgy tudjuk, hogy több százmilliós nagyságrendben mérik, Elon Musk korábban azt mondta, hogy a platformnak naponta 250 millió felhasználója van..
Hogyan keres pénzt a Bluesky?
Ez az egymillió dolláros kérdés, szó szerint.
A Bluesky befektetők és kockázati tőkecégek finanszírozásával indult, és több tízmillió dollárt gyűjtött össze ezeken az eszközökön keresztül.
De ennyi új felhasználó mellett meg kell találnia a módját, hogy kifizesse a számlákat.
A Twitter fénykorában az oldal a pénzének túlnyomó többségét reklámokból szerezte.
A Bluesky azt mondta, hogy ezt szeretné elkerülni. Ehelyett azt mondta, hogy továbbra is vizsgálni fogja a fizetős szolgáltatásokat, például azt, hogy az emberek fizessenek egyéni domainekért a felhasználónevükben.
Ez bonyolultan hangzik, de alapvetően arról van szó, hogy az ember felhasználóneve még inkább személyre szabható.
Ez például azt jelentheti, hogy az én felhasználónevem – @twgerken.bsky.social – a jövőben hivatalosabb hangzású lehet, például @twgerken.bbc.co.uk.
Az ötlet támogatói szerint ez egyfajta ellenőrzésként is szolgálna, mivel a honlapot birtokló szervezetnek engedélyeznie kellene a felhasználást.
Ha a Bluesky tulajdonosai továbbra is elkerülik a hirdetéseket, elkerülhetetlenül más, szélesebb körű lehetőségeket kell keresniük, például előfizetési funkciókat, hogy a fényeket égve tartsák.
De ha nem keres túl sok pénzt, az nem lenne szokatlan a technológiai startupoknál.
Valójában a Twitter, mielőtt Musk úr 2022-ben megvásárolta volna, csak kétszer termelt nyereséget a tőzsdei kereskedés nyolc éve alatt.
És mindannyian tudjuk, hogy mi lett a vége – egy hatalmas nyereménynap a befektetőknek, amikor a világ leggazdagabb embere 44 milliárd dollárt (34,7 milliárd fontot) fizetett a tulajdonlás kiváltságáért.
A Bluesky jövője egyelőre ismeretlen, de ha a növekedés folytatódik, bármi lehetséges.
Forrás (BBC) – angol nyelven.