Getty Images Egy pár nézelődik egy karácsonyi kirakatbanGetty Images

A mesterséges intelligencia kiszoríthatja a hagyományos ajándékozási inspirációt?

Mint sokunknak ilyenkor, Josie Hughes is azon töri a fejét, hogy milyen ajándékokat találjon ki a barátainak és a családjának.

A múlt hónapban azonban úgy döntött, hogy más megközelítéssel próbálkozik.

Mivel ismerte a mesterséges intelligenciát (AI), különösen az Institute of Analyticsben végzett munkája révén, úgy döntött, hogy megnézi, vajon az AI képes-e karácsonyi ajándékötleteket generálni kilencéves bátyja számára.

“Állandóan használom a mesterséges intelligenciát a munkámhoz, például az e-mailek megírásához, mivel autista és ADHD-s vagyok, és nehézségekbe ütközöm… és arra gondoltam, hogy most, hogy közeleg a karácsony, vajon tudna-e segíteni nekem” – mondja az Eastbourne-ben élő Hughes asszony.

A ChatGPT-től kért javaslatokat egy kilencéves, a természetet kedvelő gyermekének szánt ajándékra.

“Ajánlott egy slackline-t – mint egy feszített kötél -, valamint egy horgászkészletet és egy túlélőkészletet. Ő egy erdőben lakik, és nagyon meghatódtam, nem is gondoltam ezekre az ajándékokra.

“Nehéznek találom az interneten való böngészést; nem akarom a bonyodalmakat. Ezzel rengeteg időt spórolhat meg. Jobb javaslatokat ad, mintha csak a Google-t kérdezném.”

Ennek eredményeként idén karácsonyra egy slackline-t fog csomagolni neki.

Josie Hughes Hosszú hajjal Josie Hughes szelfizik.Josie Hughes

Josie Hughes hasznosnak találta az AI-t az ajándék kiválasztásában

Idén a britek várhatóan 28,6 milliárd fontot költenek karácsonyi ajándékokra, szemben a tavalyi 27,6 milliárd fonttal – derül ki a kutatásból. Finder összehasonlító platform, személyenként 596 font átlagos költéssel.

Most pedig a mesterséges intelligencia a vásárlási folyamat részévé válik, és egyre többen használják a karácsonyi ajándékok inspirálására ebben a szezonban.

Egy nemrégiben végzett globális Accenture felmérés megállapította, hogy a fogyasztók túlnyomó többsége (95%) egyetért azzal, hogy a mesterséges intelligencia segíthet nekik jobb ajándékokat találni, míg 90%-uk értékeli a mesterséges intelligencia eszközeinek ajánlásait.

GiftList Egy oldal a GiftList szolgáltatásból, amely ajándékajánlásokat mutat egy fiúnak.GiftList

A GiftList-hez hasonló AI ajándékajánló szolgáltatások egyre nagyobb teret hódítanak.

Míg sokan az OpenAI ChatGPT-hez és a Google Gemini-hez fordulnak majd ötletekért, addig az idén karácsonykor segítő kézre szoruló vásárlók számára is vannak dedikált AI ajándékgenerátorok, amelyek vonzzák a karácsonyi vásárlókat.

Az amerikai székhelyű GiftList partneroldal egy mesterséges intelligenciával működő ajándéklistagenerátorral rendelkezik, amely a vásárlótól kapott, a vásárló érdeklődési körére és érdeklődési körére vonatkozó információk alapján ajándékjavaslatokat tesz, a weboldalon található termékekre mutató linkekkel.

A vállalat egy évvel ezelőtt indította el az AI ajándék chatbotot, de azóta továbbfejlesztették, hogy inkább beszélgetéses élményt nyújtson.

“Korábban öt ötletet adott, de nem volt valami, amivel oda-vissza lehetett menni. Úgy találtuk, hogy az emberek ezt akarták” – mondja Jon Jaklitsch, a cég vezérigazgatója.

A cég 50 000 kiskereskedővel dolgozik együtt.

De mit mondana azoknak, akik esetleg azt gondolják, hogy ez talán egy lusta vagy személytelen módja a karácsonyi vásárlásnak?

“Igazából egy hasznos asszisztensnek szánjuk… ez egy hangfal” – mondja.

A GiftListnek rengeteg konkurenciája van más szolgáltatások, köztük a Cool Gift Ideas és a MyMap.AI részéről.

Bizonyos értelemben az ilyen szolgáltatások megismétlik azt, ahogyan a vásárlás régen zajlott, mondja Linda Ellett, a KPMG könyvvizsgáló cég fogyasztói és kiskereskedelmi részlegének brit vezetője.

“Így volt ez régen a kiskereskedőknél. Régen bementél egy üzletbe, és tanácsot kértél, ha valamit kerestél, például születésnapi ajándékot az unokahúgodnak. Az online soha nem volt meg ez a szempont, és ez lehetőséget ad erre.”

Szerinte a gen AI platformok képesek igazán felrázni azt, ahogyan termékeket keresünk.

“Ha ez általánossá válik, akkor nagy változásokat hoz a fogyasztóknak a kiskereskedők oldalaira történő átirányításában, és kérdéseket vet fel a keresőmotorokon keresztül történő reklámozás és a szponzorált linkek költségeivel kapcsolatban” – mondja Ellett asszony.

Polly Arrowsmith Polly Arrowsmith a Mikulás ölében ülve.Polly Arrowsmith

Polly Arrowsmith “homályosnak” és “általánosnak” találta a mesterséges intelligencia-ajándékra vonatkozó javaslatot.

Egyesek számára az AI tapasztalata vegyes vásárlási élményt jelentett.

A Londonban élő Polly Arrowsmith azt mondja, hogy ő jó ajándékozó, de a technológia iránti érdeklődése miatt kíváncsi volt, mennyire lesz sikeres az AI, és hogy felülmúlja-e a saját elképzeléseit.

Idén novemberben a ChatGPT segítségével kért javaslatokat több családtagjának, köztük a húgának és az apjának.

“A nővérem 60 éves és stresszes munkája van, ezért azt mondtam, hogy szereti a sétát, a relaxációt és a Neom gyertyákat” – mondja a marketingigazgató.

“A program homályosan fogalmazott a javaslataival, és olyan általános eredményekkel jött vissza, mint például egy táska és egy napló, valamint inspiráló idézetekkel ellátott poszterek, amelyekről a nővérem azt gondolná, hogy elvesztettem a fonalat, ha ilyet adnék neki. Nem ajánlott konkrét termékeket.”

Furcsa módon azonban nagyon is konkrét volt, amikor a partnerének szóló ötleteket generált, akiről a ChatGPT-hez hozzátette, hogy férfi, 47 éves és szereti a technológiát.

“Le voltam nyűgözve, mivel egy bizonyos zajszűrő fejhallgatóval állt elő, amiről azt gondoltam, hogy tetszene neki”.

Amikor azonban ötleteket kért a 83 éves apukája számára, akit érdekel a séta, a kultúra és az olvasás, azt mondja, az eredmények túl általánosak voltak.

“Feltételezte, hogy talán egy talpmasszírozó gépet, egy személyre szabott sétapálcát vagy egy ételfutár-szolgáltatást szeretne. A korát nézte, nem pedig az érdeklődési körét. Azt feltételezte, hogy ha 83 éves, akkor a fizikai állapota biztosan hanyatlik. Pedig nagyon fitt; két gyaloglóklubnak is tagja.”

Összességében Arrowsmith asszony azt mondja, hogy szerinte a mesterséges intelligencia hasznos eszköz lenne olyasvalakinek, aki nem tudja, hol kezdje.

“Ez egy jó kiindulópont, de úgy érzem, hogy először is tudnia kell valamit az adott személyről.”

Vannak tehát titkok a mesterséges intelligencia vásárlási célokra való felhasználásában?

“Minél pontosabban meg tudja határozni, hogy mit keres, annál relevánsabbak lesznek a termékajánlatok” – mondja Dimitry Shevelenko, az amerikai székhelyű Perplexity, egy AI-alapú “válaszmotor” üzleti vezetője.

“Javasoljuk, hogy adjunk hozzá olyan részleteket, mint például, hogy kinek vásárolunk, és mi az érdeklődési köre. Például ahelyett, hogy csak a “legjobb kávéfőzőt” kérdezné, megkérdezheti például, hogy “mi a legjobb eszpresszógép 500 font alatt, amelyhez kávédaráló is tartozik?””.”

Elmondása szerint a Perplexityn a fekete pénteki keresések közel 10%-a vásárlással kapcsolatos volt.

“Arra számítunk, hogy ez az arány az ünnepek közeledtével stabilan megmarad, tekintettel arra, hogy ez minden évben a legforgalmasabb vásárlási időszak”.

További üzleti technológia

Forrás (BBC) – angol nyelven.

Tetszett a tartalom?