BBC Egy fehér Ford Mach-E látható, amint egy londoni utcán halad. Egy Deliveroo futár kerékpározik el az autó bal oldala mellett az ellenkező irányban. Az út jobb oldalát bokrok és virágládák szegélyezik, amelyek akadályt képeznek a járdán lévő éttermek szabadtéri étkezőhelyeinek székei és asztalai között. A BT-torony egészen a háttérben látható.BBC

A speciálisan átalakított Uber taxi London utcáin

Az Uber azt mondta, hogy “készen áll” a sofőr nélküli taxik bevezetésére Nagy-Britanniában – de a kormány elhalasztotta a teljesen önvezető járművek engedélyezésének várható időpontját.

The előző adminisztráció azt mondta, hogy a teljesen autonóm autók “2026-ra már az utakon lesznek”, de az új kormány szerint ez most már inkább 2027 második felében fog bekövetkezni.

Míg a korlátozott önvezető technológia már engedélyezett az Egyesült Királyság útjain, a volánnál emberi vezetőnek kell ülnie, és felelősnek kell lennie a járműért, még akkor is, ha automatizált technológiát használnak.

A oldalon. egyes cégek egyre fejlettebb technológiát próbálnak ki a brit utcákon, én London belvárosában tettem egy automatizált autós kört egy olyan autóban, amely a brit Wayve AI cég által kifejlesztett rendszert használja.

“Készek vagyunk bevezetni a robotaxikat az Egyesült Királyságban, amint a szabályozási környezet készen áll számunkra” – mondta Andrew Macdonald, az Uber mobilitásért felelős vezető alelnöke, aki csatlakozott hozzám a fuvarhoz.

A fuvarmegosztó cég 18 automatizált autós technológiai céggel dolgozik együtt, köztük a Wayve-vel.

Ez egyike annak a több cégnek, amely már kínál robotaxikat az Egyesült Államokban.

Kínában, az Egyesült Arab Emírségekben és Szingapúrban is közlekednek.

Macdonald úr azonban nem értett egyet azzal, hogy az Egyesült Királyság lemaradt volna a világ többi részéhez képest, és azzal érvelt, hogy az Egyesült Államok és Kína nagyrészt azért áll az élen, mert a technológia nagy részét ott fejlesztették ki.

“Gyorsan dolgozunk, és 2027 második felében bevezetjük az önvezető járművekre vonatkozó jogszabályokat” – áll a közlekedési minisztérium közleményében.

“A rövid távú kísérletek és pilotok lehetőségeit is vizsgáljuk, hogy megteremtsük a megfelelő feltételeket egy virágzó önvezető ágazat számára” – tette hozzá.

“Kézzelfogható” tapasztalat

Az Egyesült Államokban Macdonald úr szerint a robotaxik jellemzően napi 20 órán át működnek, a hét minden napján.

Annak ellenére, hogy nincs sofőr, akinek fizetni kell, az Uber szerint a viteldíj jelenleg ugyanannyi, mint egy olyan utazás, ahol ember ül a volán mögött.

Az alkalmazásban megjelenik a lehetőség, hogy ha van ilyen, az ügyfelek választhatják, hogy igénybe veszik-e vagy sem.

Ez részben azért van így, mert a szabályozási környezeten kívül a másik lehetséges akadálya a bevezetésüknek az, hogy a lakosság tartózkodóan viszonyul az önvezető járművekkel való utazáshoz.

A YouGov 2024-ben végzett felmérése szerint szerint a britek 37%-a “nagyon bizonytalannak” érezné a sofőr nélküli autóban való utazást..

De Macdonald úr ragaszkodott ahhoz, hogy az új ügyfelek kezdeti idegessége rövid életű, és a tapasztalat hamarosan “új normává válik”.

Én mindenesetre ezt tapasztaltam az utunk során.

A Ford Mach-E kormánykereke jobbra fordulva látható. A vezetőülésben egy biztonsági operátor ül, akinek mindkét keze a levegőben lebeg a kormánykeréktől távol, miközben az elfordul.

Az önvezető autók jövőbeni brit pilótái teljesen “hands-free” – és ember nélküli – élményt tesznek lehetővé a volán mögött

Egy Ford Mach-e autóban ültem, amelyet a Wayve autonóm vezetés érzékelőivel és szoftverével szereltek fel.

Radart és hét kamerát használ. A csomagtartóban van egy számítógép, amely a mesterséges intelligencia által vezérelt szoftvert futtatja, amely valós időben dolgozza fel az összes szenzoradatot, és vezérli az autó reakcióit.

Az automatizált technika minden forgatókönyvet gond nélkül kezelt, beleértve az úton lévő gyalogosokat, parkoló autókat, a nagy forgalmat, az ideiglenes közlekedési lámpákat és a szállító bicikliket is.

George, a biztonsági sofőrünk egyszer sem nyúlt a kezelőszervekhez, és a nagy piros gomb, amely azonnal kikapcsolja az automatizált rendszert, nem került bevetésre.

Ha valami, akkor a robothajtó sokkal türelmesebb városi sofőr volt, mint én – és nincs hangja, így sokkal kevésbé beszédes.

Hogy az autonóm járművek biztonságosabbak-e vagy kevésbé biztonságosak, mint az ember vezette járművek, azt még vizsgálják.

Számos tanulmány azonban azt sugallja, hogy az amerikai adatok alapján az automatizált járművek kevésbé balesetveszélyesek, mint az emberi sofőrök.

De számos incidens történt a robotaxikkal azokban az országokban, ahol ezek működnek, a közúti balesetektől kezdve az utasok bezáródásáig.

Januárban az Egyesült Államokban, Arizonában egy férfi dokumentálta, hogy az ő robotaxi körbe-körbe járt egy reptéri parkolóban, a férfi pedig beszorult a járműbe, és képtelen volt megállni, vagy segítséget hívni.

A General Motors biztonsági aggályok miatt 2023-ban szüneteltette San Franciscóban a Cruise nevű vezető nélküli taxiszolgáltatását.

“A valóság az, hogy egy baleset túl sok” – mondta az Uber Macdonald úr.

“Ez azt jelenti, hogy az EV (elektromos járművek), az emberi vezetők… a való világban működünk, és történnek dolgok.”

Az Egyesült Királyságban gyakorlati kérdések is felmerülnek a biztosítás, a tulajdonjog és a felelősség körül, ha egy önvezető jármű balesetbe keveredik. Macdonald úr szerint ezeken még dolgoznak.

Andrew MacDonald és Zoe Kleinman a taxi hátsó ülésén, amint Londonban közlekedik.

Andrew Macdonald, az Uber munkatársa és Zoe Kleinman, a BBC munkatársa a robottaxiban.

Tom Leggett, a Thatcham Research – egy független autóbiztonsági központ – járműtechnológiai vezetője szerint a robotaxiknak “biztonságvezéreltnek” kell lenniük az Egyesült Királyságban.

“Másodszor, biztosítaniuk kell, hogy az adatok azok számára is elérhetőek legyenek, akiknek szükségük van rájuk – a biztosítók és a baleseteket kivizsgáló szakemberek számára, ha azok bekövetkeznek.”

A kormány szerint az önvezető járművekben rejlik a lehetőség, hogy “2035-ig 42 milliárd font értékű iparágat építsenek ki, és 38 ezer munkahelyet biztosítsanak”.

De természetesen aggodalomra adnak okot azok számára, akik a vezetésből élnek.

Andy Prendergast, a GMB nemzeti titkára szerint teljes mértékben figyelembe kell venni a vezető nélküli autók és taxik “jelentős társadalmi következményeit” – például a munkavállalókra és a lakosságra gyakorolt esetleges kevesebb munkát vagy munkanélküliséget -.

Az Uber munkatársa, Macdonald úr eközben úgy véli, hogy az automatizált járművek a közeljövőben sok ember utazási módját fogják átalakítani.

“Nekem fiatal gyerekeim vannak” – mondta.

“Gondolom, hogy a lányaimnak feltétlenül meglesz a jogosítványuk, amikor 16 évesek lesznek?” [the legal age in his home country, Canada].

“Nem – szerintem a világ sokat változik.”

Liv McMahon kiegészítő riportja

Egy zöld promóciós banner fekete négyzetekkel és téglalapokkal, amelyek pixeleket alkotnak, és jobbról haladnak befelé. A szöveg így szól:

Forrás (BBC) – angol nyelven.

Tetszett a tartalom?