Winta Zesu Winta Zesu fekete bőrdzsekit viselve áll az üzem előtt.Winta Zesu

Winta Zesu üzletet csinált a dühöngésből.

“Rengeteg gyűlöletet kapok”. Winta Zesu tartalomkészítő szavai, aki tavaly 150 000 dollárt (117 000 fontot) keresett a közösségi médiában közzétett posztokból.

Mi különbözteti meg Winta-t a többi influencertől? Az, hogy a posztjaihoz kommentelő és a videóira forgalmat generáló emberek gyakran dühből teszik ezt.

“Minden egyes videóm, amely több milliós nézettséget ért el, a gyűlölködő kommentek miatt van” – magyarázza a 24 éves lány.

Ezekben a videókban egy New York-i modell életét dokumentálja, akinek legnagyobb problémája, hogy túl szép. Amit néhányan a kommentekben nem vesznek észre, az az, hogy Winta egy karaktert játszik.

“Rengeteg csúnya megjegyzést kapok, az emberek azt mondják, hogy ‘nem te vagy a legszebb lány’ vagy ‘kérlek, szedd össze magad, túl sok önbizalmad van'” – mondja a BBC-nek New York-i lakásából.

Két videó Winta TikTok oldaláról. Az egyik címe "hírességek városnézése" a másik "Én voltam a Gladiátor 2-ben"

Winta TikTok videóit úgy tervezték, hogy az emberek keresztet vetnek…

Winta a “dühcsali” tartalmakat készítő online alkotók egyre növekvő csoportjába tartozik, ahol a cél egyszerű: olyan videókat rögzíteni, mémeket gyártani és posztokat írni, amelyek más felhasználókat zsigerből feldühítenek, majd sütkérezni a több ezer, vagy akár több millió megosztásban és like-ban.

Ez különbözik internetes unokatestvérétől, a clickbaittől, ahol egy főcímet használnak arra, hogy az olvasót arra csábítsák, hogy kattintson tovább egy videó vagy cikk megtekintésére.

Ahogy Andrea Jones marketing podcaster megjegyzi: “A horog azt tükrözi, hogy mi van az adott tartalomban, és a bizalom talajáról származik, míg a dühöngő tartalom célja a manipuláció”.

A negatív tartalmak emberi pszichológiára gyakorolt hatása azonban Dr. William Brady szerint, aki azt tanulmányozza, hogy az agy hogyan lép kölcsönhatásba az új technológiákkal, belénk van kódolva.

“A múltunkban ez volt az a fajta tartalom, amire igazán oda kellett figyelnünk” – magyarázza – “így ezek az előítéletek beépültek a tanulásunkba és a figyelmünkbe”.

Megan Muir Andréa Jones mosolyogva, kezében a telefonjával, lila felsőben.Megan Muir

Andréa Jones küldetése, hogy barátságosabbá tegye az internetet

A dühöngő tartalmak növekedése egybeesett azzal, hogy a nagy közösségi médiaplatformok többet fizetnek az alkotóknak a tartalmaikért.

Ezek az alkotói programok – amelyek a felhasználókat a kedvelésekért, kommentekért és megosztásokért jutalmazzák, és lehetővé teszik számukra, hogy szponzorált tartalmakat tegyenek közzé – összefüggésbe hozhatóak az emelkedésével.

“Ha meglátunk egy macskát, azt mondjuk, hogy ‘ó, ez aranyos’, és továbbgörgetünk. De ha azt látjuk, hogy valaki valami obszcén dolgot csinál, akkor lehet, hogy beírjuk a kommentek közé, hogy ‘ez szörnyű’, és az ilyen kommenteket az algoritmus magasabb minőségű elköteleződésnek tekinti” – magyarázza Andréa Jones marketing-podcaster.

“Minél több tartalmat hoz létre egy felhasználó, annál több elkötelezettséget kap, annál többet fizetnek neki.

“És így egyes alkotók bármit megtesznek azért, hogy több nézettséget kapjanak, még akkor is, ha ez negatív vagy dühöt és haragot szít az emberekben” – mondja aggódva. “Ez elvonatkoztatáshoz vezet.”

A dühcsalogató tartalmaknak sokféle formája van, a felháborító ételreceptektől kezdve a kedvenc popsztár elleni támadásokig. A globális választások évében azonban, különösen az Egyesült Államokban, a dühöngő csalik a politikára is átterjedtek.

Ahogy Dr. Brady megjegyzi: “A választások előtti időszakban kiugróan nagy volt a növekedés, mert ez egy hatékony módja annak, hogy mozgósítsuk a politikai csoportunkat, hogy potenciálisan szavazzanak és cselekedjenek”.

Megjegyzi, hogy az amerikai választás kevéssé foglalkozott a politikával, ehelyett a felháborodás állt a középpontban, és hozzáteszi: “hiperfókuszált volt a ‘Trump borzalmas emiatt’ vagy ‘Harris borzalmas emiatt'”.

Getty Images A wisconsini szavazók az Amerikai Légió csarnokában adták le szavazataikat november 5-én.Getty Images

William Brady szerint az idei választások miatt megugrott a dühöngés

A BBC közösségi médiával foglalkozó tudósítójának, Marianna Springnek a nyomozása. megállapította, hogy néhány felhasználó az X “több ezer dollárt” fizetett a közösségi oldal azért, hogy olyan tartalmakat osszanak meg, mint félretájékoztatás, mesterséges intelligencia által generált képek és megalapozatlan összeesküvés-elméletek.

Egyesek, akik a trendeket tanulmányozzák, attól tartanak, hogy a túl sok negatív tartalom az átlagemberek “kikapcsolásához” vezethet.

“Kimerítő lehet, ha állandóan ilyen magas érzelmek vannak bennünk” – mondja Ariel Hazel, a Michigani Egyetem kommunikációs és média tanszékének adjunktusa.

“Ez kikapcsolja őket a hírkörnyezetből, és világszerte egyre nagyobb mértékű aktív hírkerüléssel találkozunk.”

Mások aggódnak a harag offline normalizálódása és a nézett tartalmakba vetett bizalom erodálódása miatt.

“Az algoritmusok felerősítik a felháborodást, az emberek azt hiszik, hogy ez normálisabb” – mondja Dr. William Brady szociálpszichológus.

Hozzáteszi: “Amit bizonyos platformokról, például az X-ről tudunk, hogy a politikailag szélsőséges tartalmakat valójában a felhasználói bázis nagyon kis töredéke állítja elő, de az algoritmusok képesek felerősíteni őket, mintha ők lennének a többség.”

A BBC megkereste a főbb közösségi médiaplatformokat az oldalaikon megjelenő dühöngő csalikkal kapcsolatban, de nem kapott választ.

2024 októberében a Meta vezetője, Adam Mosseri írt a Threads a platformon “az engagement-bait növekedéséről”, hozzátéve, hogy “dolgozunk azon, hogy ezt ellenőrzés alá vonjuk”.

Míg Elon Musk rivális platformja, az X, nemrég bejelentette, hogy változtat a Creator Revenue Sharing Programot, amelynek keretében az alkotók az oldal prémium felhasználóinak elkötelezettsége – például a like-ok, válaszok és reposztok – alapján kapnak kompenzációt. Korábban a kompenzáció a prémium felhasználók által megtekintett hirdetéseken alapult.

A TikTok és a YouTube lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy pénzt keressenek a posztjaikból vagy szponzorált tartalmakat is megosszanak, de olyan szabályokkal rendelkeznek, amelyek lehetővé teszik számukra a félinformációkat posztoló profilok törlését vagy felfüggesztését. Az X-nek nincsenek ugyanilyen irányelvei a félretájékoztatással kapcsolatban.

Visszatérve Winta Zesu New York-i lakásába, a beszélgetés – amely napokkal az amerikai választások előtt zajlik – a politikára terelődik.

“Igen, nem értek egyet azzal, hogy az emberek politikai okokból használják a dühöngő csalit” – mondja a tartalomkészítő.

“Ha valóban az emberek oktatására és tájékoztatására használják, akkor rendben van. De ha arra használják, hogy félretájékoztatást terjesszenek, azzal egyáltalán nem értek egyet.

“Ez már nem vicc többé.”

További üzleti technológia

Forrás (BBC) – angol nyelven.

Tetszett a tartalom?