Az Egyesült Királyság versenyfelügyelete vizsgálatot indított a Google ellen, hogy kiderítse, vajon nem rendelkezik-e túl nagy hatalommal az online keresésben.
Az Egyesült Királyság internetes kereséseinek 90%-át a Google végzi – a Verseny- és Piacfelügyelet (CMA) azt vizsgálja, hogy kihasználja-e ezt az erőfölényt a verseny vagy a felhasználók választási lehetőségeinek sérelmére.
Ez az első vizsgálat azután, hogy új hatáskörrel rendelkezik a digitális piacokon “stratégiai piaci státuszúnak” minősített cégek vizsgálatára és a változások kikényszerítésére.
A CMA azt mondja, hogy biztosítani akarja, hogy a technológiai óriás “jó eredményeket érjen el az emberek és a vállalkozások számára”, és hogy a versenytársak számára “egyenlő versenyfeltételeket” biztosítson.
Egy nyilatkozatban a Google azt mondta:: “Továbbra is konstruktívan együttműködünk a CMA-val annak biztosítása érdekében, hogy az új szabályok minden típusú weboldal számára előnyösek legyenek, és továbbra is lehetővé tegyék az Egyesült Királyságban élő emberek számára, hogy hasznos és élvonalbeli szolgáltatásokat vehessenek igénybe”.
Ez a legutóbbi a Google-t világszerte érintő vizsgálatok sorában, amelyekkel a keresési és reklámtechnológiában betöltött hatalmas hatalma miatt kell szembenéznie.
Az Egyesült Államokban, a kormány azt akarja, hogy eladja a Chrome böngészőjét.a versenyre vonatkozó aggályok kezelése érdekében.
A CMA szerint a lehetséges változtatások közé tartozhat a Google által gyűjtött adatok megosztása más vállalkozásokkal, vagy a kiadóknak nagyobb felügyeletet biztosítanak arra vonatkozóan, hogy adataikat hogyan használják fel a mesterséges intelligencia (AI) funkciói.
“Az Egyesült Királyságban emberek és vállalkozások milliói támaszkodnak a Google kereső- és hirdetési szolgáltatásaira” – mondta Sarah Cardell, a CMA vezérigazgatója kedden.
“És a vállalkozások számára – legyen szó akár a rivális keresőmotorról, akár hirdetőről vagy hírügynökségről – egyenlő versenyfeltételeket akarunk biztosítani minden vállalkozás számára, legyen az kicsi vagy nagy – a siker érdekében” – tette hozzá, különös tekintettel arra, hogy a mesterséges intelligencia “átalakíthatja” a piacot.
A CMA bejelentése a Google keresési és hirdetési vizsgálatáról azt követően történt, hogy januárban hatályba lépett a digitális piaci versenyrendszer.
Ez a CMA-t felhatalmazza arra, hogy olyan cégek vizsgálatát folytassa le, amelyekről úgy véli, hogy egy adott ágazatban domináns vagy stratégiai kulcspozíciót foglalhatnak el.
Egy magyarázat a honlapján szerint egy vállalatnak több feltételnek is meg kell felelnie ahhoz, hogy “stratégiai piaci státusszal” rendelkezzen.
Ezek közé tartozik az 1 milliárd fontot meghaladó brit vagy 25 milliárd fontot meghaladó globális árbevétel, stratégiai jelentőségű pozíció vagy “megalapozott piaci erő” egy bizonyos digitális tevékenység tekintetében.
A CMA azt mondja: azt fogja vizsgálni, hogy a Google arra használja-e a keresésben elfoglalt pozícióját, hogy megakadályozza a riválisokat az innovációban vagy a piacra lépésben, vagy hogy “önpreferenciát” alkalmaz-e saját szolgáltatásaihoz.
Azt is vizsgálni fogja, hogy a Google nem gyűjt-e nagy mennyiségű felhasználói adatot megfelelő, tájékozott beleegyezés nélkül.
“A mi feladatunk annak biztosítása, hogy az emberek teljes mértékben élvezhessék a keresőszolgáltatások választékának és innovációjának előnyeit, és tisztességes bánásmódban részesüljenek – például az adataik gyűjtésének és tárolásának módját illetően” – mondta Cardell asszony.
Kilenc hónap áll a Bizottság rendelkezésére a vizsgálat lefolytatására, és két lehetőség áll rendelkezésére, ha úgy találja, hogy a Google stratégiai piaci státuszban van: szabályok előírása a viselkedésére vonatkozóan, vagy a verseny fellendítését célzó beavatkozások megtétele.
A döntés azután született, hogy Sir Keir Starmer miniszterelnök dicsérte a mesterséges intelligencia “hatalmas lehetőségeit” a közszolgáltatások átalakításában..
Hétfői beszédében Sir Keir elmondta, hogy az AI Opportunities Action Plan – egy javaslatcsomag, amelyet számos technológiai cég támogatott – ajánlásait számos területen végrehajtják, hogy segítsék a gazdaság növekedését, és hogy az AI “a dolgozó emberek számára működjön”.
Forrás (BBC) – angol nyelven.