Andrew Rogers

BBC Newsbeat

BBC Egy szemüveges, zöld kockás inget viselő férfi mosolyog, miközben egy fejhallgatót visel, amelyhez vezetékek és csövek csatlakoznak, hogy illatokat juttassanak a felhasználó orra elé. Kezét egy kormánykeréken tartja, miközben egy játéktermi játékot játszik.BBC

Versenyzők, indítsátok be a motorokat, és győzzön a legjobb szagú!

A modern videojátékok valósághűbben néznek ki és hangzanak, mint valaha.

De van egy érzékszerv, amit a fejlesztőknek még ki kell használniuk – a szaglás.

Képzeld el, hogy Mario-ként játszol, és a Gombakirályságban piruettezel, amikor egy Fire Flower power-up illata megcsap.

Vagy a Last of Us-ban egy folyosóra csöppensz, ahol hemzsegnek a Clickerek – a halálos, leselkedő ellenségek, akiket egy kihalási szintű gombajárvány mutált.

James, a Nuneaton Nitros esportcsapat tagja azt mondja, kíváncsi néhány ilyen furcsa illatra.

“Határozottan mondhatnám, hogy a Call of Dutyban szerettem volna megszagolni dolgokat” – mondja James, aki a Warhammerben az idegenek szagára is kíváncsi: Space Marine 2-ben.

De azt elismeri, hogy valószínűleg “elég komorak” lesznek.

A hozzá hasonló játékosokat jelenleg arra használják, hogy megválaszoljanak egy kérdést – vajon a játék szaglása képes-e még magával ragadóbbá tenni egy játékot, és jobbá tenni a játékot?

The Legend of Smell-da

Ezt remélik kideríteni a Warwicki Egyetem Innovációs Fesztiválján kísérleti technológiát bemutató kutatók.

Egy olyan egyedi fejhallgatót fejlesztettek ki, amely egy csövön keresztül apró adag szagot juttat a játékos elé, és egy ventilátoron keresztül szórja szét.

A Hollywood Gaminggel közösen kifejlesztett készülék illóolajok palackjait használja a különböző aromák reprodukálásához.

A BBC Newsbeat a Daytona Racing nevű arcade-klasszikussal játszott a demóállomáson.

Amikor kipróbáltuk, a benzin émelyítő szaga lengte be az orrunkat a pályán való száguldás közben.

Beletaposol a fékbe, és hirtelen műanyagos gumiszagot kapsz. Az “új autó szagának” halvány illatát is érezni játék közben.

Ahogy mindenki tudja, akinek volt már nedves kutya a házában, nem könnyű megszabadulni a szagtól, ha egyszer már ott van.

A projekt mögött álló kutatók szerint az igazi kihívást az jelenti, hogy a játék előrehaladtával gyorsan váltogatni kell az illatok között.

Ez különösen akkor lehet trükkös, ha hirtelen átmenetet kell végrehajtani két ellentétes jelenet között, például ha egy poszt-apokaliptikus jelenetből egy világvége előtti emlékre kell visszapillantani.

A korábbi technológiák, mint például a hírhedt szaglásos látásmód, küzdöttek ezzel a problémával, de a kutatók úgy vélik, hogy az általuk kifejlesztett “mikroadagolásos” módszerrel ezt leküzdhetik.

De vajon van-e értelme mindennek?

Egy átlátszó műanyag palack, amely egy géphez van erősítve, rajta egy címkével, amelyen ez áll:

Néhány illat, amit felismerhetsz, de talán nem akarsz megszagolni.

Alan Chalmers professzor, a Warwicki Egyetem munkatársa a Newsbeat-nek elmondta, hogy a technológia különösen hasznos lehet a szimulációkhoz, lehetővé téve a pilótanövendékek számára, hogy minden érzékszervüket használják.

“Olyan környezeteket próbálunk létrehozni, amelyek a lehető legközelebb állnak a valósághoz” – mondja.

“A szaglás kulcsfontosságú szerepet játszik” – mondja.

Azt mondja, hogy a játékosok felhasználása ennek tesztelésére jól működik, mert “nincs hiány önkéntesekből, akik ezt meg akarják csinálni”.

De azt is mondja, hogy a fogyasztói játékokban is lát potenciált, különösen a mesterséges szagok használatában a fantáziavilágok ábrázolásához.

“Az emberek egyre magával ragadóbb élményeket akarnak”.

Érzékelés ellenőrzése

A nagy játékgyártó cégek már most új módszereket szimatolnak, hogy a játékokat még magával ragadóbbá tegyék.

Az idei CES technológiai bemutatóján Las Vegasban a Sony bemutatta a Future Immersive Entertainment Conceptet – egy olyan szobát, amelynek minden felületén képernyők vannak, amelyek 360 fokos látványt nyújtanak.

A PlayStation-gyártó szerint az élményhez az is hozzátartozik, hogy a játszott játékhoz illő szagokat pumpálnak be.

Tavaly mutatták be a GameScentet is, egy olyan dobozt, amelyet úgy terveztek, hogy a játékgépek vagy konzolok mellé lehessen tenni, és szagokat bocsásson ki.

A készítők azt állítják, hogy a rendszer mesterséges intelligencia segítségével találja ki, hogy milyen illatokat szabadítson fel és mikor – beleértve a fémes lövések vagy az erdei virágok illatát.

Fogyasztói termékként forgalmazzák, de még mindig eléggé hiánypótló technológia.

És tágabb értelemben is kérdéses, hogy a játékosokat mennyire érdekli a világok valósághűbbé és magával ragadóbbá tétele.

Bár egyre több virtuális valóság játékot és headsetet fejlesztenek, ezek még mindig messze nem a fő módja annak, ahogyan az emberek játszanak, és a Sony-t kritizálták, amiért elhanyagolta a saját VR2 headset szoftveres támogatását.

A Nintendo Switch-hez hasonló, alacsonyabb felszereltségű gépek népszerűsége is azt mutatja, hogy nem mindig a legrealisztikusabb grafika adja el a játékokat.

Fel, fel, le, le, le, balra, jobbra, balra, jobbra, B, A, szippantás…

Egy szemüveges, hosszú, sötét hajú nő mosolyog, miközben elnéz a kamerából. Kísérleti fejhallgatót visel, amelyre egy műanyag cső van erősítve, amely egy palackból illatokat juttat a felhasználó orrába.

Shoubna szerint a szagok segítettek abban, hogy a játék még magával ragadóbb legyen.

De mi a játékosok véleménye?

Amikor a Newsbeat megszólaltatja a North Warwickshire és South Leicestershire College esport tanfolyamának néhány önkéntesét, a reakció általában pozitív.

Shoubna Naika-Taylor, az esportoktató szerint a játékok így valóban valósághűbbnek tűnnek.

“Szerintem érdekes és igazán magával ragadó, és sok játékkal működne” – mondja.

“Ez egy igazán klassz technológia.”

Juris Kozirev diák azt mondja, hogy nem mindig tudta megfejteni, hogy mi a szagok jelentése. A motorolajszag akár a virágok illata is lehetett volna, mondja.

És ahelyett, hogy úgy érezte volna magát, mintha egy magas adrenalinszintű versenyen lenne, azt is mondja, hogy a szagoktól valójában sokkal nyugodtabbnak érzi magát.

“Nem érzed magad versenyszellemnek, csak nyugodtnak érzed magad.

“Ott van, nem nagyon zavar, de határozottan érzed a szagát.”

A BBC Newsbeat lábléces logója. A BBC logója és a Newsbeat szó fehér színnel, lila, lila és narancssárga formákból álló színes háttér előtt. Alul egy fekete négyzetben a következő felirat olvasható "Hallgassa meg a Sounds" látható.

Hallgassa meg a Newsbeat-et élőben 12:45-kor és 17:45-kor hétköznap – vagy hallgassa vissza itt.

Forrás (BBC) – angol nyelven.

Tetszett a tartalom?