Aerolane Egy kis narancssárga repülőgép repül, amelyet egy másik repülőgép vontat maga előtt.Aerolane

Az Aerolane “repülő zongorának” nevezett tesztrepülőgépe a légáramlatokon szörfözik…

Az Aerolane amerikai start-up cég a légi szörfözés titkát keresi.

A libák már tudják, hogyan kell ezt csinálni. Amikor v-alakzatban repülnek, akkor az előttük és körülöttük lévő alakzat tagjai által létrehozott légáramlatokon szörföznek.

Egy texasi repülőtéren Todd Graetz azt reméli, hogy ezt a koncepciót felhasználva fel tudja bolygatni a légi teherszállítás piacát.

Az Aerolane a vonuló madarak által használt trükköket utánozza, egy másik repülőgép által a levegőbe vontatott, átalakított repülőgépek segítségével.

A vezető repülőgépből kibocsátott füst lehetővé tette, hogy a vontatott repülőgépbe szerelt kamerák rögzítsék a levegőben lévő örvényeket, amelyeket a vitorlázó repülőgép kihasználhat a levegőben maradáshoz.

Legújabb tesztrepülőgépüket “repülő zongora” néven ismerik gyenge siklási tulajdonságai miatt.

Kettős hajtóművei üresjáratban üzemelnek az elektromos energiaellátás érdekében, miközben a propellerek pusztán aerodinamikai céllal forognak.

Más tesztek a vontatókötél feszültségét mérték.

Észrevették, amikor a kötél meglazult, ami azt jelzi, hogy a siklóernyő az előtte haladó repülőgép által keltett áramlatokon szörfözik.

Az Aerolane terve az, hogy mindezeket az adatokat betáplálja egy olyan programba, amely egy pilóta nélküli teherszállító repülőgépet vezet át a hullámokon és turbulenciákon, hogy kihasználja a nagy távolságok siklásának lehetőségeit üzemanyag elégetése nélkül.

Egy vagy több ilyen teherszállító repülőgépet egy szintén rakományt szállító repülőgép vontathatna a célállomásig, ahol önállóan landolnának.

Az egyetlen üzemanyagköltséget a vontató repülőgép hajtóműveinek ellátása jelentené.

Elméletileg ez úgy működne, mint egy pótkocsit húzó teherautó, ahol a légáramlatok végzik a nehéz munka nagy részét. Graetz úr ezt “a siklórepülés és a szörfözés kombinációjának” nevezi.

Ugyanez az ötlet jutott eszébe az Airbusnak is, amely 2021-ben tesztelte a technikát két A350-es utasszállító repülőgéppel, amelyek 3 km (1,9 mérföld) távolságra repültek egymástól az Atlanti-óceán felett.

Bár a repülőgépeket nem kötötte össze vontatókötél, a kísérlet során az egyik repülőgép felhajtóerőt nyert a vezető A350-es légköréből, hogy csökkentse a CO2-kibocsátást és az üzemanyag-égetést.

Airbus Egy Airbus A350-es egy másik repülőgép kondenzcsíkja mögött repül a kék égbolton.Airbus

Az Airbus kísérletezett azzal, hogy üzemanyag-takarékossági céllal egy repülőgépet egy másik nyomában repültet.

Graetz úr, aki 12 éves pilóta tapasztalattal rendelkezik, Gur Kimchivel és Doron Appelboimmal, az Amazon drónos kézbesítési projektjének veteránjaival közösen alapította az Aerolane-t, abból kiindulva, hogy “kell lennie egy jobb módnak arra, hogy a meglévő repülőgépekből többet hozzunk ki”.

A projekt a tapasztalt pilóták körében szemöldökráncolásra ad okot. A nagyméretű vitorlázógépek kereskedelmi légtérben való repülése szigorú repülésbiztonsági előírások betartását jelenti.

A vontató repülőgépnek például biztosnak kell lennie abban, hogy a repülés bármely pontján el tudja engedni a vontatókötelet, és biztos lehet abban, hogy az önvezérelt vitorlázórepülőgép le tud jutni a kifutópályára anélkül, hogy a helyi lakosságra zuhanna.

Az Aerolane szerint a légcsavart meghajtó kis elektromos motor biztonsági hálóként működik a teherrepülőgépeiken, elegendő erőt biztosítva ahhoz, hogy ha a leszállás rosszul sikerül, újra megforduljanak, vagy egy másik, közeli helyre térjenek át.

Aerolane Egy művészi lenyomat arról, hogyan nézhet ki egy teherrepülőgép, vaskos testtel és vékony szárnyakkal.Aerolane

Az Aerolane reméli, hogy egy ilyen vitorlázórepülőgép egy napon légi árut szállíthat.

Graetz úr azt állítja, hogy az Aerolane aktív kereskedelmi pilótákat foglalkoztat, akik keményen állnak a projekt gyakorlati megvalósításához.

“Külső tanácsadókat bíztunk meg az ördög ügyvédjeként” – teszi hozzá.

Szerinte a nagy árufuvarozó cégeket minden érdekli, ami lehetővé teszi számukra, hogy csökkentsék a szállítási költséget.

Az üzemanyagköltségen felül a légi árufuvarozó cégeknek a sugárhajtóművek kibocsátására és a pilótahiányra is gondolniuk kell.

James Earl, a RAF egykori helikopterpilótája és légiközlekedési tanácsadója úgy véli, hogy Graetz úrnak lehet, hogy igaza van.

“Logikus, hogy a légáramlatok és az égbolton tett erőfeszítések egyesítésével előnyökre lehet szert tenni. A teherszállító térben pedig minden innováció jó.”

Ugyanakkor figyelmeztet arra, hogy a közvélemény elfogadottsága a beépített területek feletti, motor nélküli teherszállító repülésekkel kapcsolatban teljesen más kérdés.

“Jó siklótávolsággal kell rendelkeznie ahhoz, hogy a vontatógép nagyobb meghibásodása esetén is elérje a leszállóhelyet. Hogy ezt hatékonyan lehet-e kommunikálni a nyilvánosság felé, az már egy másik kérdés.”

Fred Lopez Fred Lopez egy harci repülőgép előtt áll, civil ruhában.Fred Lopez

Fred Lopez kezdetben szkeptikus volt az Aerolane kilátásaival kapcsolatban.

A szabályozó hatóságok valószínűleg szintén óvatosak lesznek, különösen az Egyesült Államokban, ahol a Szövetségi Légügyi Hatóságra nyomás nehezedik, miután a Boeing repülőgépekkel kapcsolatos súlyos problémák után.

Graetz úr azt válaszolja, hogy csapata eddig minden FAA kérésnek eleget tett. “Az FAA mindig is szuper kockázatkerülő volt. Ez az ő dolguk!”

Fred Lopez 36 évet töltött a légiközlekedési műveleteknél a teherszállító óriás UPS-nél. Mint mondja, “az egész felnőtt életemet” arra tette fel, hogy kidolgozza a légi árufuvarozási vállalkozás legköltséghatékonyabb üzemeltetési módját.

Lopez úr bevallja, hogy mélységesen szkeptikus volt a teherszállító vitorlázórepülőkkel kapcsolatban, amikor az Aerolane először megkereste őt. De a komoly üzemanyag-megtakarítás kilátása meggyőzte, és most a tanácsadó testületben ül.

Az üzemanyagköltségek csökkentése a polgári repülés megszállottja. Amikor a felfelé fordított szárnycsúcsok, amelyeket a kabinablakon keresztül látunk, szabványos tervezési jellemzővé váltak, a légitársaságok mintegy 5%-kal csökkentették az üzemanyagköltségeket.

A vitorlázórepülők azonban csak a vontatógépük által igényelt üzemanyagot fogyasztják. Ha ez is egy teherszállító repülőgép, akkor egy pár vitorlázórepülőgép, amelyet egy sugárhajtású repülőgép húz, jelentős üzemanyag-fogyasztáscsökkenést jelent egy nagy szállítmány esetében.

Az Aerolane kezdeti tervezése a robotpilótát és egy, Lopez úr által “biztonsági pilótának” nevezett emberi pilótát használ. Ez megkönnyítheti az FAA általi tanúsítást.

“Az Aerolane nem próbál mindent egy csapásra megváltoztatni” – mondja.

Végső céljuk az autonóm működés a mesterséges intelligencia segítségével, vagy ahogy Lopez úr fogalmaz: “kihúzni a pilótát az ülésből”.

És ha a repülő zongora tud szörfözni, akkor ki tudja, mi minden lehetséges?

További üzleti technológia

Forrás (BBC) – angol nyelven.

Tetszett a tartalom?