Már csak néhány óra van hátra az év egyik legnagyobb PlayStation 5-ös megjelenésének kritikáinak megérkezéséig, és a rendezője máris az ételekről beszél.
Egészen pontosan a büfékről.
Lehet, hogy sokat kapsz a pénzedért, de hogy érzed magad utána?
“Puffadtan, túl sokat ettél, és csak aludni akarsz” – mondja Nicolas Doucet, a Sony tulajdonában lévő Team Asobi stúdió vezetője.
A játékosok szeretik az étel-metaforákat. A fejlesztők nem csak játékokat készítenek, hanem “főznek” is. Ha elkényeztetnek a magas színvonalú új megjelenésekkel, akkor “jól eszel”.
De Nicolas arra az érzésre utal, hogy a blockbuster kiadók hajlamosak az all-you-can-eat megközelítésre, amikor játékok készítéséről van szó.
Egy ideje az iparág legnagyobb szereplői a több tucatnyi játékórát kínáló nyílt világú címek gyártására, vagy a jövedelmező online piacra való bejutásra tett kísérletekre koncentrálnak.
Mindkét műfaj produkált néhány hatalmas sikert, de Nicolas azon tűnődik, hogy van-e étvágy valami olyanra, ami inkább “az a kétfogásos menü, ami pont a megfelelő mennyiség lesz”.
Az Astro Bot lehet a Sony által keresett recept.
A hét elején a japán cég bejelentette, hogy visszavonja a Concordot – az egyik másik nagy játékát a közelmúltból. a kritikusok és a játékosok lanyha reakciója után..
Az online lövöldözős játék a legújabb nagyszabású ajánlat, hogy sarokba szorítsa az úgynevezett “élő szolgáltatás” piacát, amelyet olyanok uralnak, mint a Fortnite és az Apex Legends, amely nem tudott nagy közönséget vonzani.
De az elsőszámú PlayStation-kiadások csendes évében az Astro Bot a 2024-es év egyik legmagasabb kritikai pontszámát kapta, és egyes kritikusok szerint a Sony egyik legjobb játéka az utóbbi időkben.
Alapvetően egy régimódi 3D-s platformjátékról van szó, amely tele van a PlayStation 30 éves történetére való utalásokkal.
A játék fő célja, hogy megmentsünk 300 Astro Robotot, amelyek különböző tematikus szinteken vannak elrejtve, és amelyeknek körülbelül a fele a konzol múltjának karaktereire emlékeztető cosplayben pompázik.
De amennyire nosztalgikusan emlékeztet a Sony nagy sikereire, annyira lehet ez egy tanulság is a cég jövőjére nézve?
Ha a világ 60 millió PlayStation 5-tulajdonosának egyike vagy, akkor szinte biztosan ismered az Astro Botot.
Az aranyos kabalafigura a 2020-as Astro’s Playroomban tűnt fel, amely egy rövid, háromórás kaland volt, és minden gépre előre telepítve.
Úgy tervezték, hogy a hardver és a fejlett vezérlő technikai bemutatójaként szolgáljon, de az emberek imádták.
“És talán rávilágított arra a tényre, hogy az emberek vágynak az ilyen típusú játékokra” – mondja Nicolas.
Egy 3D-s platformjáték kiadása 2024-ben papíron ijesztő kilátás. Nicolas elismeri, hogy ez a műfaj – amely a PlayStation 2 korszak egyik főszereplője – manapság nem túl gyakori.
És azt mondja: “Amik léteznek, azok nagyon-nagyon jó minőségűek, olyan emberektől, akik már évek óta készítik őket”.
Ez egy olyan műfaj, amitől a Sony az utóbbi időben eltávolodott, és a legnagyobb kiadványai olyan felnőtt, mozisabb címek voltak, mint a God of War és a The Last of Us.
Nicolas szerint ez a közönség és a nekik játékokat készítő fejlesztők érésének jele.
De elismeri, hogy ez egy űrt hagyott maga után, amit a Team Asobi – egy viszonylag fiatal stúdió – szívesen kitöltött volna.
“Szerintem több olyan játékra van szükség, ami csak arra való, hogy kikapcsolódj, egy kicsit szórakozz, ami nem drámai, ami nem feltétlenül erősen történetvezérelt, ahol csak szórakozhatsz egy játékkal, és ez szórakoztató” – mondja Nicolas.
“De természetesen jól kell kivitelezni.”
Az Astro Botot sokan dicsérték a csiszoltságáért, a részletekre való odafigyeléséért és a játékmenetéért, és összehasonlítást vontak a Marióval – sokak számára a 3D platformerek vitathatatlan királyával.
Nicolas bóknak tartja az Astro Bot “old school”-ként való leírását, és azt, hogy a játék fejlesztésében segített a “vissza az alapokhoz”.
Miközben egyre nagyobb aggodalomra ad okot az egyre növekvő költségvetés, az Astro Bot három és fél év alatt készült egy körülbelül 65 fős csapattal – ez viszonylag rövid idő és kis létszám a modern szabványokhoz képest.
Nicolas szerint a játék falatnyi mérete – 50 rövid, játszható szakaszra van felosztva – segített leegyszerűsíteni a fejlesztést, és megkönnyítette a “dolgok felcserélését”.
“Míg amikor egy olyan dologhoz vagy kötve, ami egy történethez, egy meghatározott idővonalhoz van kötve, az nagyon nehéz” – mondja.
“Kevesebb rugalmasságod van.”
A Sony most abban reménykedik, hogy az Astro Bot ragyogó fogadtatása nagy eladásokat eredményez, de máris megkezdődtek az összehasonlítások a Concord gyors bukásával.
Ez is rávilágított arra, hogy a Sony újjáélesztheti a karaktereket, és egyeseket arra késztetett, hogy megkérdőjelezzék, hogy a vállalat a közelmúltban az élő szolgáltatási piacra helyezi-e a hangsúlyt.
Az előző PlayStation-főnök, Jim Ryan idején a vállalat 12 online fókuszú játék bevezetését jelentette be. Ezt azóta hatra csökkentette.
Ami az egyjátékos címeket illeti, a Sony legnagyobb házon belüli stúdiói közül néhányan még nem fedték fel PS5-projektjeiket.
Hermen Hulst, a Sony játékdivízióját vezető két új vezérigazgató egyike a BBC-nek adott nyilatkozatában elmondta, hogy “nagyon fontos, hogy sokféle címet kínáljunk a közösségünknek”, és hogy “az Astro Bot fontos részét tölti be a portfóliónknak”.
Dicsérte az Asobi csapatot, amiért “valami különlegeset alkottak, ami könnyed és élvezetes”, “hihetetlenül szórakoztató játékmenettel”.
Az Astro Bot emellett “nagyszerű lehetőség a családok számára a közös játékra” – mondta.
Nicolas úgy döntött, hogy nem kommentálja a Concord helyzetét vagy a nagyobb, stratégiai lépéseket, de egyetért főnökével abban, hogy az Astro Bot egy olyan játékot adott a PS5-nek, amely “generációkat tud áthidalni”.
Sok kritikus megjegyezte, hogy a múltból származó cameók arra emlékeztették őket, hogy a Crash Bandicoot, a Jak és Daxter vagy az Ape Escape szereplőivel nőttek fel – olyan karakterekkel, amelyek elindították őket a játékosokká válás útján.
Nicolas azt mondja, gyakran kap üzeneteket olyan szülőktől, akik az Astro’s Playroomot játszották gyermekeikkel, és élményeikről beszéltek, és reméli, hogy az új játék még több közös pillanatot fog teremteni.
“Nagyon örülök, hogy a játékon kívül van egy nagyobb jó, ha úgy tetszik, hogy ilyen történeteket tudunk elmesélni” – mondja.
“És nagyon remélem, hogy ennek az élménynek köszönhetően feldobhatjuk néhány ember otthonát.”
Tom Gerken kiegészítő riportja.
Forrás (BBC) – angol nyelven.