A Google versenyellenes gyakorlatokat alkalmaz az online hirdetési technológia piacának uralmához, állapította meg egy brit versenyfelügyeleti szerv.

A potenciálisan jogellenes magatartás több ezer brit kiadót és hirdetőt károsíthat – állapította meg a Verseny- és Piacfelügyelet (CMA) előzetes vizsgálata.

A vizsgálat azzal vádolja a Google-t, hogy megakadályozza a riválisokat abban, hogy “egyenlő feltételek mellett” versenyezzenek saját technológiájával a brit vállalkozások által online hirdetésekre költött több milliárd fontért.

A Google szerint a felügyeleti szerv megállapításai “hibásak”, és közölte, hogy válaszolni fog.

A CMA szerint a vállalkozások túlnyomó többsége a Google szolgáltatásait veszi igénybe, amikor digitális hirdetéseket helyez el a weboldalakon.

A Google azt állítja, hogy erős üzleti ösztönzője van arra, hogy segítse a brit cégek gyarapodását, és azzal érvel, hogy a hirdetők azért választják a Google-t, mert termékei jól működnek és segítik a vállalkozásuk növekedését.

A felügyelő hatóság most megvizsgálja a Google észrevételeit, mielőtt eldönti, hogy milyen lépéseket tesz.

Ha bebizonyosodik, hogy a Google megsértette a versenyjogot, a felügyelő hatóság a vállalatcsoport éves világméretű forgalmának legfeljebb 10%-át kitevő pénzbírságot szabhat ki, és jogilag kötelező érvényű utasításokat adhat ki a cégnek.

“Ideiglenesen megállapítottuk, hogy a Google piaci erejét kihasználva akadályozza a versenyt, amikor az emberek által a weboldalakon megjelenő hirdetésekről van szó” – mondta Juliette Enser, a CMA ideiglenes ügyvezető igazgatója, a CMA végrehajtó igazgatója egy nyilatkozatban.

Rámutatott, hogy számos vállalkozás képes volt digitális tartalmait ingyenesen fenntartani a digitális hirdetésekből származó bevételek felhasználásával, amelyek több millió embert érnek el az Egyesült Királyságban.

“Ezért olyan fontos, hogy a kiadók és a hirdetők – akik lehetővé teszik ezt az ingyenes tartalmat – részesüljenek a hatékony verseny előnyeiből, és tisztességes üzletet kössenek, amikor digitális hirdetési felületet vásárolnak vagy adnak el” – írta.

A Google globális hirdetésekért felelős alelnöke, Dan Taylor azonban azzal érvelt, hogy a keresőóriás hirdetési technológiája segít a weboldalaknak és az alkalmazásoknak finanszírozni tartalmaikat, és hatékonyan elérni új ügyfeleket.

“Az ügy lényege a reklámtechnológiai ágazat hibás értelmezésén alapul. Nem értünk egyet a CMA álláspontjával, és ennek megfelelően fogunk reagálni” – írta.

A Google ad tech tevékenységét az amerikai igazságügyi minisztérium és az Európai Bizottság is folyamatosan vizsgálja.

2023-ban az uniós versenyszabályozók közölték a Google-lal, hogy aggodalmaik eloszlatása érdekében esetleg el kell adnia a hirdetési-technológiai üzletágának egy részét.

A tech-óriás azonban azzal érvelt, hogy ez “aránytalan” lépés lenne.

Forrás (BBC) – angol nyelven.

Tetszett a tartalom?