Az ausztrál kormány azt mondja, új szabályokat hoz létre, hogy a nagy techcégeket rákényszerítse, hogy fizessenek a helyi kiadóknak a hírekért.
A régóta várt döntés egy 2021-ben Ausztráliában elfogadott, világelső törvény utódját határozza meg, amelynek célja, hogy az olyan óriáscégek, mint a Meta és a Google fizessenek a híreknek a platformjaikon való elhelyezéséért.
Az év elején a Meta – amely a Facebook és az Instagram tulajdonosa – bejelentette, hogy nem újítja meg az ausztrál hírszervezetekkel kötött fizetési megállapodásokat, ezzel patthelyzetbe került a törvényhozókkal.
A csütörtökön bejelentett új szabályok értelmében a 250 millió ausztrál dollárnál (160 millió dollár; 125 millió font) nagyobb éves bevételt elérő cégeknek kereskedelmi megállapodásokat kell kötniük a médiaszervezetekkel, különben magasabb adókkal kell számolniuk.
A rendszer kialakítását még nem véglegesítették, de olyan oldalakra vonatkozik majd, mint a Facebook, a Google és a TikTok.
A korábbi modellel ellentétben az új szabályok – amelyek a News Bargaining Incentive nevet viselik – akkor is kötelezik a technológiai cégeket a fizetésre, ha nem kötnek megállapodást a kiadókkal.
“A digitális platformok hatalmas pénzügyi előnyöket kapnak Ausztráliától, és társadalmi és gazdasági felelősségük, hogy hozzájáruljanak ahhoz, hogy az ausztrálok hozzáférjenek a minőségi újságíráshoz” – mondta Stephen Jones helyettes pénzügyminiszter csütörtökön.
Az előző hírmédia alkukódex szerint a hírszervezetek kereskedelmi megállapodásokat kötöttek a technológiai óriásokkal, miközben olyan cégeket, mint a Facebook és a Google, arra köteleztek, hogy dollármilliókat fektessenek be a helyi digitális tartalmakba.
A kódex célja az volt, hogy a kormány által a kiadók és a technológiai cégek közötti hatalmi egyensúlyhiányt orvosolja, miközben ellensúlyozza a hagyományos médiumok által a digitális platformok térnyerése miatt elszenvedett veszteségek egy részét.
Ahogy az e megállapodás keretében kötött megállapodások közeledtek a lejárathoz, a Meta közölte, hogy nem újítja meg azokat, ami nagyjából 200 millió ausztrál dollár bevételkiesést jelentett az ausztrál kiadók számára.
Ehelyett a Meta azt mondta, hogy fokozatosan megszünteti a Facebookon Ausztráliában a cikkeket kiemelő, külön hírfület, és a pénzt máshová fekteti vissza.
“Tudjuk, hogy az emberek nem a hírekért és a politikai tartalmakért jönnek a Facebookra… a hírek kevesebb mint 3%-át teszik ki annak, amit az emberek világszerte a Facebookon látnak” – áll a februári nyilatkozatban.
A bejelentés heves reakciót váltott ki Anthony Albanese miniszterelnök kormányából, amely a lépést a Meta “ausztrál felhasználókkal szembeni felelősségének alapvető elmulasztásának” nevezte.
“Az a veszély áll fenn, hogy a félretájékoztatás kitölti a vákuumot, amely azáltal keletkezik, hogy a hírek már nem lesznek a platformon” – mondta akkor Michelle Rowland kommunikációs miniszter.
Az új adózási modell 2025 januárjában kezdődik, és a kormány szerint törvénybe iktatják, amint a parlament februárban visszatér.
Forrás (BBC) – angol nyelven.