BBC News és BBC Newsbeat

A Simsnek sosem kellett volna slágernek lennie.
Még az 1990-es években, amikor Will Wright, a készítője bemutatta a játékot a főnökeinek, nem győzte meg őket a “virtuális babaház” ötlete.
Egy úgynevezett életszimulátor, ahol a játékosok megtervezik saját karaktereiket, személyiséget adnak nekik, és gondoskodnak az igényeikről.
Ki akar ilyet?
Elég sok embernek, mint kiderült.
Most, 25 évvel a debütálása után a The Sims minden idők egyik legkelendőbb videojáték-sorozata, a szuperrajongók aktív közösségével, a Simmers-ekkel.
A legújabb részt, a The Sims 4-et 18 nyelvre fordították le, és a kiadó Electronic Arts szerint világszerte 85 millióan játszottak vele.
Az eredeti játék nyílt végű jellege segített abban, hogy sikeressé váljon, és elérje az úgynevezett “alkalmi játékosokat” a médium elkötelezettebb közönségén kívül.
A játékosok szabadon, gondosan kialakíthatták digitális embereik részletes otthoni környezetét, szerelmi életüket, napi rutinjukat, alapvető szükségleteiket és hobbijaikat aprólékos részletességgel kezelve.
De azt is lehetővé tette számukra, hogy különféle kínokat képzeljenek el virtuális pajtásaik számára. Az egyik leghíresebb – a simed létra nélküli medencében való strandolása – a mai napig népszerű mém.
Az Egyesült Királyságban élő streamer Jesse, akit leginkább Plumbella néven ismerhetünk, azt mondja, hogy a legendás trükk megszállottja lett, amikor ötévesen először játszott a játékkal.

A The Sims azóta is része Jesse életének, köszönhetően, mint mondja, a körülötte lévő közösségnek.
A játékosok olyan módosításokat vagy “modokat” hozhatnak létre, amelyek megváltoztatják a játékmenet különböző elemeit a karakterek megjelenésétől kezdve a játékmenetig.
Az extra magassági lehetőségek, a több munkahely és a neurodivergens személyiségjegyek a rajongók által készített népszerű kiegészítők közé tartoznak.
Jesse szerint az elkötelezett rajongók számára a hosszú életet az adja, hogy egymás alkotásaira építenek.
Ahogy ő fogalmaz: “Végy valamit, szabd testre, és oszd meg más Simmersekkel.
“Nagyon érdekes látni, hogy az emberek milyen módokon tudják érdekes módon felhasználni a játékukat.”
A The Simsben való önkifejezés képessége is népszerűvé tette a játékot a sokféle közösségből származó játékosok körében.
A The Sims már a 2000-es megjelenésekor is tartalmazott azonos neműek közötti kapcsolatokat, amikor a játékban még ritkák voltak a szexualitással vagy identitással kapcsolatos választási lehetőségek.
A készítő Mollie, aki TheEnglishSimmer néven streamel, sok LMBT-témájú tartalmat készít a csatornájára.
Azt mondja, hogy a fejlesztő Maxis “mindig is egyfajta élharcosa volt a játékiparnak, amikor a sokszínű történetek elmeséléséről volt szó, és meg akarta mutatni ezt a reprezentációt”.
Mollie azt mondja, hogy a The Sims adott neki egy platformot, hogy megtalálja a hozzá hasonlókat.
“Ez annyira csodálatos volt, hogy el tudtam mesélni a történeteimet, és kapcsolatba tudtam lépni az emberekkel, és ők is láthatták magukat képviselve” – mondja.

A The Sims az évek során több kritika érte a faji reprezentáció miatt.
Az amerikai tartalomkészítő, Amira, online Xmiramira néven ismert Amira készített egy egyedi bőrszíncsomagot a The Sims 4 számára, amelyet sok játékos a mai napig használ.
“Nem tudtam olyan Simeket készíteni, amelyek vagy rám, vagy a családomra, barátaimra hasonlítanak. És ez sok játékban így van” – mondja Amira.
“De a különbség a The Sims és más játékok között az, hogy tudok tenni ellene valamit.”
Amira melanin csomagja nagy sikert aratott, amikor megjelent, és azóta a Maxis-szal és az Electronic Arts-szal azon dolgozik, hogy hivatalosan is több bőrszínt fogadjanak el a játékban.
“Számomra ez egy nagy része annak, hogy miért játszom a játékot olyan sokáig” – mondja.
“Azt csinálhatok, amit akarok, bármilyen testalkattal, arcszínnel, hajjal, bármivel készíthetek egy Simet, ez az egyik legjobban testreszabható játék, amit ismerek.”
Amira azt mondja, hogy egyre több olyan játékot vesz észre, amelyik lehetővé teszi a különböző bőrszínek, testtípusok és frizurák kiválasztását anélkül, hogy harmadik féltől származó kiegészítőkre lenne szükség.

Bár a The Sims gyakran vezető szerepet tölt be, ha a játékokban való befogadásról van szó, egyeseknek nem tetszik a megközelítés.
Zoe Delahunty-Light, az Eurogamer weboldal videós producere dicséri a The Sims-t, amiért “nagy lépéseket tett” a sokszínűség terén, és együttműködik az alkotókkal, hogy hiteles reprezentációt építsenek a játékba.
De felhívja a figyelmet arra, hogy a munka nagy részét először a modderek végezték el, méghozzá ingyen.
A hivatalos Lovestruck kiegészítő, Zoe szerint, bevezeti a játékba a poliamor kapcsolatokat, és 30 fontba (37 dollár) kerül.
“Szóval úgy érezhetjük, hogy annyi pénzt présel ki az emberekből, amennyit csak tud, akik a leginkább vágynak a reprezentációra, ami elég merész dolog” – mondja.
A játékot azért is kritizálták, mert a fogyatékkal élő játékosok nem kapnak lehetőséget a játék irányításának módosítására és a képernyőn való megjelenésre.
“A játékból még mindig hiányzik a billentyűkötések megváltoztatásának lehetősége, ami alapvető hozzáférhetőségi probléma” – mondja Zoe.
A fejlesztő Maxis korábban azt mondta, hogy tárgyalnak arról, hogy több akadálymentesítési funkciót vezessenek be a játékba.
Bizonyos funkciókat – például látható hallókészülékeket – már hozzáadott, hogy javítsa a fogyatékosság ábrázolását a játékban.
Miközben a The Sims az évfordulóját ünnepli, az új amerikai kormány olyan politikákat vezetett be, amelyek a sokszínűség, egyenlőség és befogadás (DEI) kezdeményezéseket csökkentik.
A kritikusok szerint ezek a programok diszkriminatívak és politikai célok érvényesítésére szolgálnak, míg a támogatók szerint az egyenlőtlenségek elleni küzdelmet szolgálják.
A technológiai ipar követte a példát, olyan vállalatokkal, mint a Meta, amely a Facebook és az Instagram tulajdonosa, elvetette a DEI erőfeszítéseit. és a moderációs csapatokat is leépíti.
Kérdés, hogy ez hatással lehet-e a játékokra, ahol a vállalatokat gyakran kritizálják, hogy nem kezelik megfelelően a faji és nemi alapú zaklatást a platformjaikon.
“A nagyobb aggodalom az, hogy ez zöld utat ad majd a mérgező játékosok bizonyos csoportjainak, hogy nyíltabban beszéljenek a saját gyűlölködő nézeteikről, így az inkluzív terek fontosabbak lesznek, mint valaha” – mondja Zoe.
A szimulátor Amira szerint különösen fontos, hogy egy olyan életszimulációs játék, mint a The Sims, minél több embert bevonjon.
“Mindenkinek képesnek kell lennie arra, hogy többnyire kis vagy nagy gond nélkül megalkossa magát” – mondja.
Jesse hozzáteszi: “Sok embernek nem adatik meg, hogy megtapasztalja azokat a dolgokat, amelyeket más kultúrákban tapasztalnak, és ez egy igazán nagyszerű módja annak, hogy a mindennapi életben is megvalósítsuk a tanultakat.
“Azt hiszem, ez is sokat segít az elfogadásban.”

Forrás (BBC) – angol nyelven.