A kanadai versenyhivatal beperli a Google-t az online hirdetésekkel kapcsolatos állítólagos versenyellenes magatartás miatt.
Az ország trösztellenes felügyelősége közleményében azt állítja, hogy a Google jogellenesen kapcsolt össze két hirdetési eszközt a piaci erőfölény fenntartása érdekében, és ezt az erőfölényt arra használta fel, hogy a saját eszközeinek előnyben részesítésével torzítsa a hirdetési aukciókat.
Az ügynökség közölte, hogy kérelmet nyújtott be a Versenytörvényszékhez, egy bírósági jellegű független testülethez, amely arra kötelezné a Google-t, hogy adja el két hirdetési technológiai eszközét.
A Google közleményében azt mondta, hogy a Kanadából érkező panasz “figyelmen kívül hagyja az intenzív versenyt, ahol a hirdetések vásárlóinak és eladóinak rengeteg választási lehetőségük van, és várjuk, hogy a bíróságon előadhassuk az ügyünket”.
“Hirdetési technológiai eszközeink segítenek a weboldalaknak és az alkalmazásoknak finanszírozni a tartalmaikat, és lehetővé teszik a különböző méretű vállalkozások számára, hogy hatékonyan érjenek el új ügyfeleket” – mondta Dan Taylor, a globális hirdetésekért felelős alelnök.
Az ügy középpontjában az online webes hirdetések – a felhasználóknak más weboldalak látogatása közben megjelenő hirdetések – állnak.
A digitális hirdetési készletet – a honlapok kiadói által eladásra rendelkezésre bocsátott területet – gyakran digitális platformok segítségével, automatizált aukciókon keresztül vásárolják és értékesítik.
Ezeket a platformokat ad tech eszközöknek, míg a vásárlási folyamat során használt eszközök összességét ad tech stacknek nevezzük.
A Versenyhivatal szerint egy vizsgálat megállapította, hogy a Google “visszaélt erőfölényével”, mint a legnagyobb ad tech stack Kanadában.
“A Google több éven át tartó, kiszámított döntések sorozatával kizárta a versenytársakat, és bebetonozta magát az online hirdetések középpontjába” – áll a Versenyhivatal csütörtöki közleményében, amelyben bejelentette a keresetet.
“A Google szinte teljes ellenőrzése a hirdetési technológia felett [software] inkább az előre megfontolt tervezés és magatartás, mintsem a kiváló versenyteljesítmény vagy a véletlen műve.”
Az ügynökség közölte, hogy arra kéri a Versenytörvényszéket, hogy kötelezze a Google-t két hirdetési technológiai eszközének eladására, és fizessen a vállalat globális bevételének akár 3%-ának megfelelő bírságot “a kanadai versenytörvények betartásának elősegítése érdekében”.
A Google-nek 45 napja van arra, hogy válaszát a törvényszékhez benyújtsa.
Az ügyre egy héttel azután került sor, hogy az amerikai igazságügyi minisztérium és államok egy csoportja követelte, hogy a Google adja el a Chrome-ot, a világ legnépszerűbb webböngészőjét – ez csak egy a jogorvoslati intézkedések sorából, amelyek célja, hogy megakadályozzák a technológiai óriáscéget abban, hogy fenntartsa monopóliumát az online keresésben.
Forrás (BBC) – angol nyelven.